I løpet av få måneder risikerer store deler av verden å rammes av en farlig mangel på diesel, som er verdensøkonomiens viktigste drivstoff, advarer både energianalytikere og aktører i energibransjen.
Lagrene av diesel er allerede rekordlave i USA og deler av Europa, men når EUs oljeboikott av Russland vil tre i kraft for fullt i februar 2023, kan verden styre mot en dieselkrise, skriver Bloomberg.
Mangel på diesel kan raskt få alvorlige menneskelige konsekvenser, siden det er verdens viktigste drivstoff, som brukes i industri- og landbruksmaskiner, skip, tog, busser og lastebiler samt til strømproduksjon og oppvarming verden over.
Nesten alt i økonomien avhenger av diesel, kommenterer Mark Finley, som er energispesialist ved Rice University.
Prisen på diesel i spotmarkedet i New York har økt med 50 prosent i år, og det er allerede en knapphet på diesel i markedet som gjør det vanskelig for fattige land å få tak i tilstrekkelige mengder.
“It’s certainly the biggest diesel crisis that I have ever seen,” said Dario Scaffardi, the former chief executive officer of the Italian oil refiner Saras SpA who’s spent almost 40 years in the industry.
En rekke faktorer har bidratt til knappheten, som lav raffinerikapasitet,
There are major constraints globally on refining capacity. Supplies of crude oil are already fairly tight. But the bottleneck is much more acute when it comes to turning that raw commodity into fuels like diesel and gasoline.
ettervirkninger av koronapandemien
That’s partly a function of the pandemic, after lockdowns destroyed demand and forced refiners to close some of their least profitable plants.
og færre investeringer i bransjen:
But the looming transition away from fossil fuels has also dented investments in the sector. Since 2020, U.S. refining capacity has shrunk by more than 1 million barrels per day.
Men situasjonen risikerer å forverres dramatisk idet EU ikke lenger skal basere seg på leveranser fra Russland, som leverer halvparten av dieselen til et Europa som er svært dieselavhengig:
Europe relies more heavily on diesel than any other in the world. Roughly 500 million barrels a year get delivered by ship, with around half of that typically loaded at Russian ports, according to data from Vortexa Ltd.
Importen fra Russland pågår fremdeles for fullt:
As the sanctions deadline rapidly approaches, Europe is still importing a huge amount of diesel from Russia.
Lagrene ventes likevel å avta:
Across the northwest, inventories are expected to sink to 211.9 million barrels in March, the month after the EU sanctions kick in, according to consultancy Wood Mackenzie Ltd. That would be lowest level in records going back to 2011.
Hvis EU skal holde økonomien i gang, må dieselen fra Russland erstattes, men det er uklart hvordan det skal skje, skriver Bloomberg.
En tidligere raffinerisjef er svært bekymret:
“If Russia is not a supplier anymore, that puts a big, big dent into the system, which is going to be really difficult to fix,” said Scaffardi, the former Saras CEO.
Økte priser og leveranseproblemer rammer også USA, som imidlertid er nettoeksportør av diesel, og dermed ikke er like utsatt som Europa.
For å skaffe seg nok diesel, kan Europa bli prisgitt Kina og India:
The global fuel squeeze has made it more profitable for exporters like China and India to send cargoes to countries in Europe that can pay big premiums. Overall fuel exports from China are expected to rise by 500,000 barrels a day to near 1.2 million barrels by year-end, according to industry consultant FGE.
Samtidig har hverken Kina eller India skrupler med å importere energi fra Russland.
Det reiser spørsmål om hvorvidt disse landene vil kunne fungere som mellommenn, slik at diesel fra Russland vil ta omveien om Asia før den leveres til Europa etter at oljeboikotten trer i kraft for alvor.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!
Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok her og som ebok her!