Mens bensinprisen nå jevnlig dupper ned under 20 kroner literen, må man betale mellom 21 og 24 kroner for en liter diesel.
I vinter er det ventet at prisen på diesel vil stige enda mer, skriver Nettavisen.
Ifølge den siste markedsrapporten fra Det internasjonale energibyrået (IEA), så ser det ut til å bli en dyr vinter for landets 1,2 millioner dieselbil-eiere.
«Diesel-priser og «cracks» (differansen mellom råoljepris og prisen på raffinerte produkter) steg til nye rekordnivåer i oktober, og ligger nå henholdsvis 70 og 425 prosent høyere enn på samme tid i fjor», fastslår IEA i rapporten.
Årsakene til det er sammensatt:
- Destillat-lagrene er tommere enn på mange tiår
- Streik ved franske raffinerier i oktober og virkningen av boikott slo kraftig inn på dieselprisene i Rotterdam, som er den viktigste europeiske handelssentralen for diesel
- Diesel-prisene har også steget kraftig i USA i påvente av vintersesongen nordøst i landet
Ekstreme diesel-priser driver inflasjon og skaper økt press i verdensøkonomien og på oljeetterspørselen.
«Ytterligere press fra høye priser og svakere økonomi utløser enda svakere etterspørselsvekst i 2023», anslår IEA.
Men det virkelige riset bak speilet er effekten av boikotten av russisk olje.
Biden-regimet holder raffineri stengt til tross for mulig dieselkrise
Den fulle virkningen av dette får folk føle i desember og februar, anslår IEA:
I oktober var EU-landenes import av russisk olje redusert med 1.1 millioner fat daglig (mb/d) til 1,4 millioner fat per dag. Diesel var ned 50.000 fat per dag til 560.000 fat per dag.
Når råolje- og oljeprodukt-boikotten inntreffer for fullt henholdsvis i desember og februar, må ytterligere 1,1 millioner fat råolje per dag, og en million fat diesel, naftan og drivstoffolje, erstattes.
«Konkurransen fra ikke-russiske diesel-fat blir intens. EU-landene må konkurrere ut de tradisjonelle kjøperne av diesel fra USA, Midtøsten og India», konkluderer IEA i rapporten.
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!