I et åpent brev til delegatene ved klimatoppmøtet i Sharm el-Sheikh (COP27) og de største sosiale mediene tar 550 grupper og personer til orde for å slå ned på det de kaller feilaktig og misvisende informasjon om klimasaker.
Brevet oppfordrer digitale kolosser som Facebook, Google og Twitter til å iverksette hardhendte tiltak for å hindre spredning av «feilinformasjon» om klima, heter det i en AFP-melding som er offentliggjort av France 24.
«We cannot beat climate change without tackling climate misinformation and disinformation,» the letter said.
Det behøves metoder av samme type som ble benyttet under koronapandemien, mener aktivistene som står bak brevet.
Menneskeheten står overfor en klimakatastrofe, hevder de:
«While emissions continue to rise, humanity faces climate catastrophe, yet vested economic and political interests continue to organise and finance climate misinformation and disinformation to hold back action,» it added.
Blant initiativtagerne til brevet er FNs «klimasjef» Christiana Figueres og European Climate Foundations leder Laurence Tubiana, som stod sentralt i utarbeidelsen av Paris-avtalen i 2015.
I omtalen av en meningsmåling som ledsager brevet, mener AFP å vite hva som er sant og usant om klima:
The letter accompanied a survey showing the extent that false climate information is believed in six of the world’s major economies.
It found large sections of the populations of Australia, Brazil, Britain, Germany, India and the United States believe false claims about human-caused climate change.
At least 20 percent of those surveyed in each country believe current global warming is a natural phenomenon and not caused by humans.
Så lenge folk ikke tror at klimaendringer i hovedsak er menneskeskapte, svekker det allmennhetens krav om klimahandling, mener aktivistene.
The survey found that 44 percent of people in Australia and 46 percent in the United States believe climate change is not caused mainly by human activity.
De største sosiale mediene forsikrer at de allerede jobber med saken:
Facebook, Google and other tech giants have said they are acting to make false climate claims less visible, including in paid advertisements.