De tre NGO-skipene «Geo Barents», «Ocean Viking» og «Humanity 1» har i flere dager ligget utenfor kysten av Sicilia med tilsammen ca. 1000 migranter ombord, men uten tegn til at italienske myndigheter vil gi skipene en havn for migrantene i Italia.
Det italienske innenriksdepartementet forlanger at skipenes flaggstater Norge og Tyskland tar ansvar for situasjonen før det kan komme på tale å tilby noen havn, opplyser Il Giornale.
Diplomatiske henvendelser fra Italias innenriksminister Matteo Piantedosi til norske og tyske utenriksmyndigheter er ennå ikke blitt besvart, og uten noe svar er det utelukket at skipene får legge til kai, skriver den italienske avisen.
På dette punktet virker det ikke som om statsråd Matteo Piantedosi har til hensikt å gi etter.
Italias statsminister Giorgia Meloni er helt på linje med innenriksministeren i saken. Meloni har i mange år tatt kraftig til motmæle mot NGO-trafikken med migranter til Italia, og hun ser ikke ut til å ha skiftet mening etter at det ble klart at hun ville bli regjeringssjef.
I et intervju med Bruno Vespa i forbindelse med en aktualitetsbok som den kjente italienske journalisten gir ut om få dager, har Meloni klart presisert hva som er regjeringens politikk på området.
Livredning til havs er en plikt, men skip som går i skytteltrafikk mellom Italia og Afrika for å frakte migranter, bryter havretten og internasjonal lov, sier Meloni til Vespa i intervjuet.
Det har pågått et kolossalt misbruk av havretten, mener den italienske statsministeren, som ikke er nådig med NGO-ene som transporterer migranter til Italia: NGO-skip som flaggstatene ikke tar ansvar for, er pirater, sier Meloni.
Holdningen hos den nye italienske regjeringen er at når en migrant går ombord i et NGO-skip, så befinner vedkommende seg juridisk i skipets flaggstat, og det er dette prinsippet statsråd Piantedosi nå vil håndheve mot NGO-ene, skriver Il Giornale.
Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» fra Document Forlag her.
Kjøp «Sammenstøt mellom sivilisasjoner?» her!