Hovedstaden har innført beboerparkering i store deler av byen.

«Målet med innføring av beboerparkeringsområder er å sikre best mulig tilgjengelighet til offentlige parkeringsplasser for de som bor i Oslo, bidra til å redusere samlet bilbruk i Oslo, og dermed bedre miljøet og luftkvaliteten.», skriver kommunen på sine sider.

Det er nå bydel Stovner sin tur til å få denne lite hyggelige ekstrautgiften i en tid som allerede er økonomisk vanskelig for mange.

Prisen for en bensinbil, dieselbil, hybridbil, og ladbar hybridbil for privatpersoner, vil bli på 5 400 kroner i året.

For næringsdrivende vil det samme koste 7 200 kroner i året.

Regjeringen viser raushet overfor verden: Norge øker støtten til Unesco

El-biler vil koste 1 620 kroner i året både for private og næringsdrivende.

Man må søke om tillatelse for parkeringen som er elektronisk og varer i ett år.

Kommunen legger så til at man kan si opp når man vil.

På toppen av rekordhøye bompengeutgifter og i en tid hvor strømkrisen har ført til at Oslo kommune har innført sparetiltak for strømforbruket, så ilegges altså bilistene på Stovner nå en lite hyggelig førjulsgave.

Det er bydelsutvalgene i bydelene som beslutter om bydelen skal ha beboerparkering og i hvilke gater.

Flere og flere bydeler innfører nå denne ordningen som alt har eksistert i flere år i enkelte områder av Oslo, og det er altså Stovners tur fra 1. november.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.