Gjesten reagerte blant annet på hvordan kelneren tiltalte gjestene.
Tilbakemeldingen som ble sendt av gjesten, beskrev kelneren som at han «forstår at han er utenlandsk, men han var ikke så tilbakeholden og mild som en forventer at en servitør skal være», skriver NRK.
Hotelldirektør Magnus Müller Lysholm oppfattet tilbakemeldingen som rasistisk, og delte både det han oppfatter som en klage og sitt eget svar i sosiale medier.
Gjesten ga skryt til restauranten for både mat og drikke, og avsluttet med at han ville komme tilbake ved en senere anledning.
Det går frem av tilbakemeldingen at gjesten er en middelaldrende hvit og etnisk norsk mann.
Lysholm trekker derfor frem denne biten av tilbakemeldingen som rasistisk:
«Dessuten tiltalte han sin kollega som «Bro/bror». Merkelig for oss halvgamle heilnorske … Kanskje dere tar en runde på dette? Tror det er lurt. Det passer absolutt ikke på Bårdshaug …»
Hotelldirektøren skriver så i sitt svar:
«Takk for din tilbakemelding på mat og drikke (…). Det jeg derimot ikke ønsker å takke for, men heller beklage, er deres tilbakemelding til vår kollega.»
– Det er en rasistisk tone her. Hvordan tolker man dette? Det er langt utenfor det som er akseptabelt, sier Lysholm.
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Han påpeker at tilbakemeldinger fra gjester som går rett personlig på en kollega er langt over streken.
– Vi kjenner på et ansvar og at dette må adresseres. Da er det noe med å løfte fram at disse holdningene, ytringene og verdiene på ingen måte er akseptable, sier Lysholm.
Les også: Elev (14) stilte spørsmål om BLM, ble banket opp og grovt mobbet
En av grunnene til at de ønsket å legge ut e-postene offentlig, var å vise at de på Bårdshaug Herregård står samlet i solidaritet med hverandre.
– Vi er vel rundt 14 nasjonaliteter blant våre 50 ansatte. Mangfoldet betyr mye for oss. Vi er i en bransje som har stor sysselsettingsgrad innenfor alle bakgrunner. Både nasjonalitet, etnisitet, legning og kjønn, sier han.
Hotelldirektøren mener det er helt uproblematisk at to av kelnerne omtaler hverandre som «bro» når de ser hverandre, og fastholder at holdningene til gjesten er rasistiske.
– Dette er på ingen måte ok. Hos Bårdshaug Herregård er alle hjertelig velkommen, sier Lysholm og fortsetter:
– Det at jeg har to kolleger som har omtalt hverandre som «bror» når de har passert hverandre, er for meg ekstremt innafor og et tegn på et godt arbeidsmiljø, sier Lysholm.
Han får støtte av daglig leder i Antirasistisk Senter, Hatem Ben Mansour.
– Vi ved Antirasistisk Senter mener det har stor verdi at arbeidsgivere tar en så tydelig avstand fra rasisme og hegner om sine medarbeidere uavhengig av bakgrunn, sier han, og legger til:
– At arbeidsgivere som ved Bårdshaug tar så klart standpunkt mot denne rasismen, må vi applaudere. Det er viktig at han både sier tydelig fra til potensielle gjester, for tryggheten til ansatte, og det har en effekt ut over dette stedet når han også har mot til å dele dette på sosiale medier.
Ifølge hotelldirektøren har også kommentarfeltet hans på Facebook blitt fylt opp av hundrevis med positive tilbakemeldinger.
– Mye støttende og positiv feedback på at man har løftet dette. Og så har man «trigga» noen nettroll også, men det står man fint i, sier han.
Se tilbakemeldingen som ble sendt her: