Ytterligere 100 P-plasser skal fjernes i boligområder i Oslo fordi det rødgrønne byrådet skal lage nye sykkelveier. Problemet er at det allerede er sykkelvei i de aktuelle gatene.
I serien av tilsynelatende meningsløse utspill fra det rødgrønne byrådet som styrer i Oslo, er det nå kommet opp et påfunn som overgår det meste.
Avisa Oslo kan fortelle at det skal bygges ny sykkelvei i boligområder ved St. Hanshaugen / Adamstuen. I den anledning må man fjerne ca. 100 parkeringsplasser som daglig benyttes av beboere i området.
Dette anleggsprosjektet vil naturlig nok koste store millionbeløp, fra en felleskasse i Oslo som allerede sliter med å dekke en rekke viktige oppgaver i hovedstaden.
Document har ved flere anledninger omtalt den nærmest maniske byggingen av sykkelveier i Oslo, veier knapt noen har bedt om og som det er vanskelig å forstå poenget med. I fjor skrev Document:
Hele 13 milliarder kroner fra fellesskapets kasse er satt av til disse tiltakene. Verken ulykkesstatistikk eller noe annet tilsier behov for den massive og kostnadskrevende utbyggingen.
Mange har lurt på hva som er det egentlige motivet bak en slik tilsynelatende hodeløs plan. Svaret har gradvis blitt mer og mer tydelig:
Sykkelfeltene bygges ikke primært for at noen skal sykle. De er et påskudd til å rasere parkeringsplasser for byens innbyggere.
Allerede er flere tusen P-plasser fjernet rundt om i Oslo. Dette fører ikke automatisk til at folk slutter å ha bil, man får bare ekstra problemer når bilen skal benyttes.
Det nye prosjektet som nå skal rulles ut, skiller seg likevel ut fra det meste av tidligere sykkelveibygging. Man vil nemlig lage sykkelvei i gater der det allerede finnes sykkelvei fra før. Man tror knapt at det er sant.
Det kommunen nå skal bruke nye millionsummer på, er å gjøre disse sykkelveiene enda bredere, samt at de skal heves opp og atskilles fysisk fra gaten.
Avisa Oslo skriver:
Opp mot 100 parkeringsplasser kan forsvinne når Bymiljøetaten ønsker å bygge opphøyd og bredere sykkelvei, samt bredere fortau, i Ullevålsveien mellom Colletts gate ved St. Hanshaugen og Ring 2.
For ti år siden ble det anlagt sykkelfelt på strekningen, men uten det fysiske skillet som nå skal etableres.
Når kommunen skal øse ut store beløp fra fellesskapets kasse, er det nokså naturlig at det stilles noen enkle spørsmål som en test på hvor fornuftig et slikt prosjekt er:
*Hvilke problemer løser dette?
*Hvem og hvor mange har bedt om det?
*Hvorfor skal dette gis prioritet i forhold til andre, presserende oppgaver, for eksempel knyttet til helse, skole, eldreomsorg og rustiltak?
De aller fleste utenom MDGs indre og mest fanatiske sirkler ser at ny sykkelvei der det fra før er godt fungerende sykkelvei, ikke er i nærheten av å bestå en slik «fornufts-test». Ordet vanvidd er nærliggende.
De (få) som ønsker seg sykkelveier overalt, har allerede fått slike her. Man må trolig lete lenge for å finne en eneste beboer i området som har etterspurt nye og bredere utgaver.
Likevel – her skal anleggsmaskinene ut og rulle på nytt, i det som mer og mer fremstår som at en gruppe barn sitter og leker politikk med andres penger.
Det er ulykksalig nok det ytterliggående partiet MDG som har ansvaret for samferdsel i Oslo-byrådet. Det har kostet fellesskapet dyrt.
Mange undres over hvorfor ikke byrådspartnerne Ap og SV griper inn mot denne ødslingen med offentlige midler. Spesielt byrådsleder Raymond Johansen (Ap) er påfallende fraværende i dette uansvarlige spillet.
Neste høst er det kommunevalg.
Les også:
Grønne hallusinasjoner: Sykkelveiene i Oslo fulle av «usynlige» syklister
Ny bok! Bestill fra Document forlag:
Forhåndsbestill «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson i dag!
Bestill også:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: