Luca de Meo. Foto: Alexander Migl / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia Commons.

EUs forbud mot salg av biler med forbrennings­motor innen 2035 kommer for raskt, og resten av verden går ikke den samme veien, sier den franske multinasjonale bilprodusenten Renaults toppsjef Luca de Meo i et intervju med Die Welt.

Renault forbereder seg på denne omleggingen fordi selskapet ikke har noe annet valg så lenge lovgiverne bestemmer at det skal være sånn, men EUs tilnærming til saken er ikke logisk, sier de Meo.

Unionen vektlegger for eksempel CO2-utslippene fra bilene så snart de er på veien, men en riktigere tilnærming ville være å se på hele prosessen fra utvinningen av råvarer via produksjonen og bruken av bilene og helt frem til de vrakes, forklarer Renault-sjefen.

I et slikt perspektiv, der CO2-utslipp fra strømproduksjon også tas i betraktning, kan biler med forbrenningsmotor fremdeles konkurrere med elbiler, mener han.

Die Welt: Tror De at politikerne vil gå tilbake på avviklingen av forbrenningsmotorer?

Luca de Meo: De må spørre politikerne i Brussel. Vi må følge reglene. Politikkens rolle burde være å forplikte alle aktører på målene deres. Hvis jeg ikke har infrastruktur, kan jeg ikke selge biler. Vi trenger bærekraftig strømproduksjon og tilgang på råvarer til batteriene.

Bensin- og dieselbiler vil fortsatt bli brukt i stort omfang verden rundt, sier de Meo, som mener det kan ta mer enn 50 år før elbilene har tatt helt over. Det er fremdeles 2,5 milliarder kjøretøyer med forbrenningsmotor på veiene i verden, sier Renault-sjefen, som understreker at denne teknologien fortsatt vil bli brukt selv om Europa går bort fra den.

Renault-sjefens uttalelser reiser spørsmål om hvorvidt det franske bilkonsernet kommer til å flytte deler av sin produksjon ut av Europa.

 

Forhåndsbestill «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson i dag!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.