Det rødgrønne Oslo-byrådet med MDG i spissen fortsetter å presse frem nye kostbare tiltak som raserer byens samferdsel. De tror de gjør noe som er bra og viktig.
Avisa NO beretter om MDGs planer for nye tiltak i hovedstaden. Ved hjelp av et svakt og viljeløst Ap, med et usynlig SV på slep, får MDG presset igjennom de mest ekstreme tiltak overfor byens befolkning.
Mange hadde håpet på en viss bedring etter at tidligere samferdselsbyråd Lan M. Berg (MDG) måtte gå av grunnet massive kostnadsoverskridelser og pengerot. Men hennes arvtaker i jobben, Sirin Stav (MDG), fremstår ikke som nevneverdig mer skikket for en slik stilling.
Eksempelvis vil få mene hun har vist særlig kompetanse i arbeidet med pengesluket Oslos nye reservevannforsyning.
Man får helt uunngåelig følelsen av at byen styres av skoleelever og at ingen voksne er til stede i rommet.
Det handler om stengte gater, enveiskjøringer, fjerning av P-plasser og en rekke andre påfunn som har det til felles at de koster milliarder, og at knapt noen utenom MDGs egen lille sirkel har etterspurt dem.
Det har aldri vært folkekrav om noe av dette. Tvert imot møtes det med massiv motstand i lokalmiljøer over hele Oslo. MDG og de øvrige rødgrønne byrådspartiene er i krig med byens befolkning, og i stor grad også med egne velgere.
Stengingen av gata Grønland er bare starten – byrådet setter av 142 millioner til trafikksikkerhet og bilfrie områder, skriver Avisa AO innledningsvis, og fortsetter:
– Jeg vil at Oslo skal bli verdens beste by for alle som går og sykler. Særlig må vi ta vare på barna våre og andre som er spesielt sårbare i trafikken. Vi har ingen barn å miste, sier byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG), til Avisa Oslo.
Byrådet foreslår å sette av 142 millioner kroner til trafikksikre og bilfrie områder. Men det nye er at det nå skal være spesielt fokus på ytre by, og ikke de indre områder som allerede i stor grad er «ferdig raserte» av dette byrådet.
Hvilke gater eller områder det er snakk om, er ikke avklart ennå, men Bogstadveien kan være en av dem. Det vil startes opp en runde for kartlegging og innspill på hvilke områder det gjelder.
MDG-byråden gleder seg som et barn over dette som skal skje. Det skal bli både trygt og fritt. Hun legger ut mer om sine og MDGs visjoner:
– Formålet er å lage gode bymiljø med trygge og grønne områder for gående og syklende i alle aldre. I tillegg ser vi på om flere gater kan få lavere fartsgrenser, helt eller delvis stenges for biltrafikk, bli enveiskjørte, fjerne parkeringsplasser eller på andre måter tilrettelegges bedre for gående eller syklende, sier Stav.
Stav fortsetter å pumpe ut floskler fra MDGs partiprogram, nå som hun er så godt i gang:
– Sammen med Oslo-befolkningen skal vi skape en triveligere og grønnere by. Steg for steg. Gate for gate. Nabolag for nabolag, sier hun, og det høres ut som noe fra en barnesang.
Avisa Oslo presiserer at dette foreløpig er planer, da det er avhengig av en del faktorer:
Dette er Byrådets forslag til budsjett for 2023. Det vil bli justert etter at regjeringen legger fram statsbudsjettet 12. oktober. Parallelt vil byrådspartiene forhandle med opposisjonen. Byrådet er forpliktet til å snakke med Rødt først. Det endelige budsjettet vil bli vedtatt av bystyret før jul.
Oslos befolkning må uansett være forberedt på det verste i det drøye året som er igjen før man får mulighet til å kaste MDG og de to sovende baksetepassasjerene Ap og SV ut av byrådet i Oslo.
MDG er i dag et miniparti som sliter under sperregrensen i nasjonale målinger, og deres til dels ekstreme ideologi er uten velgerforankring. Ytterst få støtter dette partiet, så MDG er det motsatte av et «folkeparti».
Likevel kan de altså misbruke valgsystemet til å presse frem radikale endringer for befolkningen i de store byene. Slikt skaper grobunn for en politikerforakt som truer hele demokratiet.
Les også:
Parodi i Oslo-byrådet: Lan Berg erstattet av en politisk kloning av henne selv
Velkommen til møte:
To gode bøker av Kent Andersen, bestill dem her:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: