Støre-regjeringen legger all sin prestisje (og alle dine skattepenger) i å videreføre EUs og Solberg-regjeringens panikkpolitikk rundt klima- og energiomstilling. I tillegg kommer «grønt industriløft», som er en grandios visjon om å «reindustrialisere» Norge gjennom grønne subsidier og statlig risiko.
Kommunene står i kø for å sikre seg en andel av hva gammelmedia ukritisk omtaler som et «industrieventyr» før man har en eneste suksess å vise til, og nå har famøse Freyr tilsynelatende skutt gullfuglen for den kommende batterifabrikken på Mo.
Ingen kan forklare logisk hvorfor akkurat lille Norge skal bli verdensledende på akkurat batteriproduksjon, siden globalistene systematisk har sørget for at batteriproduksjonen i Norge er flagget ut. Regjeringa har imidlertid lagt fram sin visjon i ti punkter som angivelig skal gjøre Norge til verdens stormakt på batteriproduksjon i tillegg til flytende havvind – for skattebetalernes regning og risiko, basert på absolutt ingenting annet enn synsing, entusiasme og subsidier.
For å stimulere til fortgang i den grønne omstillingen, stiller det offentlige opp med endeløst med milliarder, og Freyr vinner: Deres planlagte batterifabrikk i Mo i Rana har en kostnadsramme på hele 17 milliarder, og har fått hele 4 milliardar i form av lån og garantier fra skattebetalerne. Derfor står nå blårussen over hele Norge i kø med batteriplaner og andre fikse «klimatiltak» for å få sin bit av kaken – og ikke bare her på berget. Den påståtte grønne «energiomstillingen» har utløst rene batteri-bonanzaen i Europa, hvor 55 gigantiske batterifabrikker er under bygging de neste åtte årene – på kontinentet som allerede har energimangel og offentlige underskudd. Og dette er bare begynnelsen på det alle medier omtaler som et «eventyr»:
Ifølge bestillings-beregninger fra Rystad Energy vil verden ha behov for 600 nye batterifabrikker innen 2050, og etterspørselen etter batterier vil stige fra dagens 300 gigawattimer (GWh) til 4900 GWh. Hvor råvarene skal komme fra, hva det vil koste skattebetalerne, om det overhodet løser noe som helst eller er gjennomførbart, vil du ikke finne en eneste kritisk rapport om. Hele verden skal gå på batteri, for det har småpikene i grønne partier funnet ut på nachspiel. Hva kan gå galt da?
Gigantkontrakt uten å ha levert ett eneste batteri
Den 30. august kunne NRK ukritisk meddele at Freyr i Mo hadde signert en gigantavtale på hele 30 milliarder kroner for å levere hele 19.000 battericontainere til japanske Nidec Corporation i løpet av de neste seks årene. Disse enorme containerne skal etter planen fungere som mellomlagring for strøm fra vindkraftverk og brukes til å lade batteribiler, og det er ikke småtterier som skal leveres:
Avtalen med Nidec tilsier at Freyr skal levere battericeller på hele 38 GWh i løpet av seks år, med mulighet for økning til 50 GWh. Det er nok til å lade en gjennomsnittlig batteribil hele 13 milliarder ganger og binder opp halvparten av Freyrs tenkte produksjon frem til 2030. Det er så overveldende at ingen stiller et eneste kritisk spørsmål, og lokalpolitikerne er mest opptatt av å lure på hvordan man skal huse alle de nye arbeiderne som vil komme til Mo i Rana. Kanskje. Eller kanskje ikke?
Redaksjonen uroes av den totale mangelen på kritiske spørsmål
Grunnen til vår milde skepsis er vissheten om at noe som låter for godt til å være sant, ubehagelig ofte viser seg også å være nettopp dét. Document har også tidligere stilt flere kritiske spørsmål til Freyr, og svarene fikk oss til å tro at fabrikken skal produsere økseskaft i stedet for batterier. Slike PR-avledningsmanøvrer minner mistenkelig om andre moderne «industrieventyr» i Norge, f.eks. historien om politikerne i Ballangen kommune som trodde de skulle få verdens største datasenter, men i virkeligheten var utsatt for en aksjesvindel fra kyniske finansrovdyr.
«Visjonære» menn i dress med bedre snakketøy enn etikk har dessverre en skremmende evne til å skape total mangel på skepsis, kritisk tenkning eller forsiktighet fra politikere uten fnugg av realfaglig eller teknisk bakgrunn, som derfor pøser ut offentlige midler og ressurser uten bremser, hemninger eller forsiktighet. Eksemplene er mange, som rundt næringsministerens møbelfabrikk «The Plus» i Eidskog kommune, eller den elleville historien om «hydrogenveien» fra 2009, da Norge som alltid skulle bli «best i verden», omtalt i min bok «Klima Antiklimaks» – et oppslagsverk som dessverre blir mer og mer tidsaktuelt.
Her er første kritiske tanke som melder seg: Hvorfor inngår en japansk produsent av elektriske motorer og elektronikk en slik kontrakt med Freyr i Norge, av alle alternativer? Det fremstår som et mirakel: Freyr har ikke levert et eneste batteri ennå. De har ingenting å vise til, ingen knowhow, ingen erfaring og ingen historikk å støtte seg på. I tillegg er Norge et høykostland som ikke lenger har overskudd av billig strøm og ligger maksimalt langt unna Japan og litiumressursene. Japan er faktisk omgitt av lavkostland, batteriprodusenter og råvareleverandører, og har en stor batteri-industri selv. Så hvorfor Freyr og Norge?
Siden det ikke kan være rene industritekniske forhold som har landet denne kontrakten i Norge, finnes det bare én annen forklaring: penger. Det er rimelig å anta at det er økonomiske incentiver som har gitt Freyr seieren.
Her er ikke minst staten som bunnløs og bombesikker «investor» en mulig nøkkel til både pris på produktene, sikkerhet, aksjeverdier og mulig kickback. Freyr er naturligvis velkommen til å redegjøre for sin alternative forklaring hvis de ønsker det.
«Grønt industriløft»: kunnskapsløs positivisme paret med null kontroll
De fleste med litt sans for samfunnsøkonomi skjønner intuitivt at når du blander endeløs statlig betalingsvillighet og subsidekåtskap med de private BI-broilernes jakt på profitt og aksjekurser, så har du en veldig, veldig, VELDIG farlig miks, som krever ekstrem politisk forsiktighet, tykke skillevegger mot korrupsjon og et kompromissløst og uavhengig kontrollregime med ris bak speilet. Dette finnes ikke i Norge.
Klimapolitikkens paniske hastverk har tvert om medført en systematisk eliminering av all offentlig forsiktighet, kontrollrutiner, kritikere og bremser. Absolutt alle naysayers, skeptikere og varslere er fjernet fra maktposisjoner, og tilbake står bare klakører som sier ja til alt i jublende, grønn CO2-rus og med bare én tvangstanke i hodet: «oppfylle våre klimamål». Alt annet er detaljer.
Mangelen på voksen forsiktighet og kontrollrutiner er oppskriften på en økonomisk katastrofe, og den har allerede rammet deg i form av strømkrisen – som egentlig er en politisk krise: Det finnes ikke noen energimangel i Norge eller EU, de vil bare ikke bruke energien de sitter på. Og Erna Jonas Støre Solberg vil ikke at Norge skal ha billig vannkraft som komparativt fortrinn, slik vi har hatt de siste hundre år. Det tillater nemlig ikke deres mektige Gepetto-dukkemestere i EU. Fordi klima.
Strømkrisen klimapolitikerne har skapt, kom da også rett etter en ødeleggende koronakrise de også håndterte som lydige marionetter, og det er bare begynnelsen:
I bakgrunnen spøker en ny finanskrise, en kollaps for klima-bobleøkonomien samt en ulmende frykt for rentekrise og inflasjonskrise. Indeed – det råder en frykt for en kollaps i hele det vestlige pengesystemet og bankvesenet. Men alt dette hører du knapt et ord om i gammelmedia. MSM forsikrer at «Norge er verdens beste land å leve i» mens de skremmer deg med klimakrise, hyller myndighetenes innsatsvilje og «visjonære» satsing på å gjøre Norge «best i verden på klimatilpasning» med dine penger, og kaller alle varslere for «konspirasjonsteoretikere». Som sagt: Alle kontrollinstanser er grundig og effektivt passivisert. Det skaper enormt rom for korrupsjon og svindel.
Hva er problemet med batterieventyret på Mo?
Det er ikke alltid like gøy å være den eneste vaktbikkja som er igjen i norsk presse, men noen må jo gjøre jobben den fjerde statsmakten skal forvalte: drive med kritisk journalistikk uansett hvem det rammer, og uansett om PST beskylder oss for «antistatlige holdninger», som visstnok har blitt en fare for demokratiet. Wow …
Vi gratulerer gjerne Freyr med en fantastisk kontrakt hvis det er forretningsmessig hold i den, men vi er fortsatt nøkternt avventende til om det blir noen batterier – slik vi skrev om i 2020 – og tilsvarende spente på hvor råvarene skal komme fra, hva den enorme lastebiltrafikken vil gjøre med nærmiljøet og hvor mange jobber det faktisk blir. For dét er jobben og samfunnsoppgaven vår.
Det vi også sliter med å forstå, gjelder for så vidt alle klimakampens blåruss-aktører, som på sine hjemmesider plutselig erklærer seg mer opptatt av miljø enn profitt: Hvis disse «grønne løsningene» er så garantert lønnsomme i fremtiden som de glansede reklamebrosjyrene hevder, hvorfor trenger da alle sammen statlige subsidier, garantier og «risikoavlastning»?
Hvorfor strømmer ikke private investorer til på egen hånd, siden «energiskiftet» angivelig ikke innebærer noen risiko og garantert blir svært lønnsomt i fremtiden? Det er uforklarlig. Det alle imidlertid skylder på, er at klimakrisen er så akutt og alvorlig at man ikke har tid til småskala-forsøk, kontroll og forsiktighet. Alt må gjøres på én gang over hele Europa, basert på teknologi som må utvikles i ekspressfart. Derfor må private finansaktører få økonomisk drahjelp av staten. Og det får de. Alt de peker på, så mye de måtte ønske.
Slik blir klimapolitikken selve grunnlaget for gigantiske overføringer til internasjonale private aktører som aldri sier nei til gratis penger. Penger som ser ut til å trylles frem fra den magiske og bunnløse klimahatten, utenfor alle budsjetter og all kontroll.
Men kapitalkreftene garanterer at de gjør det for å redde kloden, altså. Jadda!
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!