Denne artikkelen er langlesning. Den forteller om de tredve dramatiske dagene før 9/11.

Sommeren 2001, mens de store nyhetene i USA handlet om haiangrep, skogbranner og en savnet kongresspraktikant ved navn Chandra, og intetanende amerikanere nøt sommerferien, var en gruppe terrorister i sluttfasen av planleggingen av en serie terrorangrep som 11. september ville drepe 3.000 mennesker. Få sivile amerikanere hadde hørt om al-Qaida eller Osama bin Laden, mens CIA unnlot å dele informasjon med FBI om 9/11 terroristene som allerede var på CIAs radar. Og da noen i etterretningsmiljøet hevet røde flagg, avfeide Det hvite hus advarsler om et forestående angrep

Ti år etter 9/11 publiserte ABC News «While America Slept: The True Story of 9/11.” Brian Ross sammen med ABCs Investigative Team undersøkte og laget en dag for dag kronologi over hendelsene og feiltrinnene som førte den dødeligste terrorhandlingen på amerikansk jord.  «While America Slept» er en en forrykende kronologi om de tredve dagene før terrorangrepet som skulle forandre Amerika for alltid.

Jeg satt igjen med inntrykket at 9/11 kunne vært forhindret, noe jeg hadde hørt før, men uten å vite så mange detaljer hvorfor. Kunne de 19 terroristene ha vært pågrepet før den skjebnesvangre dagen hvis Bush administrasjonen og de øverste sjefer i etterretningstjenester hadde gjort jobben sin?

Men er det noen som i det hele tatt bryr seg om svaret tjue-en år etter 9/11. Jeg er ikke så sikker. George W Bush blir nå fremstilt som en snill, uskyldig bestefar som lever livet som pensjonist og maler immigranter. Vil han male irakere og ISIS-sympatisøren som planla å drepe han nylig?  Og  ifølge NRK er krigshisseren Dick Cheney Wyomings store sønn, fordi han er pappaen til Liz. Det lønner seg å gå ut mot Trump selv om du var med på å starte krig basert på løgner, og ignorerte tusenvis av røde flagg før den skjebnesvangre dagen.

For det var tusenvis av røde flagg.

Tredve dramatiske dager før 9/11

31 dager før 9/11

Bootylicious av Destiny Child er sang nummer én på Billboard Hot 100, og den mest populære filmen på kino er American Pie II. President George W. Bush er på ferie i Crawford, Texas. Fem dager tidligere hadde han blitt advart av CIA om et mulig angrep i et dokument med tittelen: «Bin Laden Determined to Strike in U.S.» En innringer til den amerikanske ambassaden i De forente arabiske emirater sa at en gruppe bin Laden- og al-Qaida tilhengere var i USA og planla angrep med eksplosiver. I følge boken The One Percent Doctrine sa presidenten til enCIA-briefing officer: «All right. You’ve covered your ass now.»

Denne dagen var alle de 19 kaprerne allerede i USA på visum godkjent under deres faktiske navn. Osama bin Laden hadde godkjent målene for 9/11 og venter bare på siste beskjed om hvilken dag angrepet vil finne sted.

30 dager før 9/11

Al Qaida-rekrutten Zacarias Moussaoui har nettopp ankommet Eagan, Minnesota, hvor han har flyttet for å gå på pilotskole. Rundt 70 FBI etterforskninger relatert til Osama bin Laden er i gang på FBI-filialer over hele USA. Ingen av dem involverer noen av de 19 terroristene som skal kommandere passasjerfly 11. september.

I nyhetene er forsvarsminister Donald Rumsfeld ankommet Moskva for samtaler med russiske ledere om rakettforsvar. Og romfergen Discovery legger til kai ved Alpha International Space Station, og leverer flere tonn mat, klær og andre forsyninger, samt et nytt mannskap på tre mann.

29 dager før 9/11

Flykaprer og teamleder Mohamed Atta og to andre flykaprere flyr en testrunde til Las Vegas. Marwan al-Shehhi, som vil ta kontroll over United Airlines flight 175, kjøper to svarte fire-tommers lommekniver – den maksimalt tillatte knivlengden i henhold til FAA-reglene på den tiden – fra en Sports Authority-butikk i Florida.

Al Qaida-rekrutten Zacarias Moussaoui begynner flytrening på en flysimulator ved Pan Am International Flight Academy i Eagan, Minnesota. Han vekker mistanker når han forteller instruktører at selv om han ønsker å lære å fly et 747-jetfly, har han ikke tenkt å anskaffe flysertifikat.

I nyhetene er topphistorien skogbranner på vestkysten.

28 dager før 9/11

Mohamed Atta, Nawaf al-Hamzi og Hani Hanjour forlater Las Vegas etter testturen. Mens Fayez Banihammad og Marwan al-Shehhi, som vil kapre United Airlines flight 175, tar ut $2000 fra en Bank of America minibank i Lantana, Florida, avbryter president Bush ferien i Crawford, Texas. Han reiser på en to-dagers tur til Colorado og New Mexico hvor han deltar på Major League baseballkamp og en republikansk fundraiser.

President Bushs nasjonale sikkerhetsrådgiver, Condoleezza Rice, unnlater å iverksette tiltak til tross for  advarsler fra anti-terrorexpert Richard Clarke om en al-Qaeda-trussel.

I nyhetene kunngjør Jeffrey Skilling sin avgang som administrerende direktør i Enron, et Houston-basert energiselskap som var involvert i en av USA største finansskandaler.

27 dager før 9/11

FBI-agenter setter i gang en etterretning-etterforskning av Zacarias Moussaoui etter at flyskoleinstruktører rapporterer bekymring for at han kan være en terrorist. CIAs antiterrorsjef Cofer Black sier til en forsamling fra forsvarsdepartementet: «Vi kommer til å bli truffet snart, mange amerikanere kommer til å dø, og det kan skje i USA.» Flykaprer og pilot Marwan al-Shehhi kjøper en ukes medlemskap på treningsstudioet i Lantana, Florida. Han og de fleste av de andre «hijackers-in-training» gjennomfører fysiske treningsrutiner.

I nyhetene kunngjør Pentagon at amerikanske krigsfly har bombet en radarstasjon i Irak i et forsøk på å deaktivere nasjonens stadig mer effektive luftforsvar, det andre slike angrep på en uke.

26 dager før 9/11

Flykaprerne som skal ta kontroll over American Airlines flight 77 og krasje den inn i Pentagon, sjekker inn på Valencia Motel i Laurel, Maryland. Bare noen få kilometer fra hovedkvarteret til National Security Administration, hvor det pågår etterretning mot mistenkte terrorister. Hani Hanjour, som skal fungere som pilot for American Airlines flight 77, bruker sitt FAA-flysertifikat, og tar 1,3 timer med flytrening på Freeway Airport i Mitchellsville, Maryland.

Zacarias Moussaoui blir arrestert for brudd på immigrasjonsloven ettersom FBI-agenter i Minneapolis blir stadig mer mistenksomme for hvorfor han meldte seg på 747-flytrening.

25 dager før 9/11

Ziad Jarrah fullfører en «check ride», en test av sine pilotferdigheter, med en flyinstruktør ved Airborne Systems Flight School i Ft. Lauderdale. 11. september er han pilot på United Airlines flight 93, som kaprerne vil forsøke å omdirigere til Washington. Den kommer til å krasje på et jorde i Pennsylvania etter at passasjerer har gjort opprør mot kaprerne.

CIA-direktør George Tenet besøker president Bush i Crawford, Texas, men sier senere at han ikke husker noen omtale av den innenlandske terrortrusselen. En deportasjonsordre er signert for Zacarias Moussaoui mens FBI-agenter forsøker å få en rettskjennelse for å ransake datamaskinen hans.

I nyhetene er den  amerikanske ballongfareren Steve Fossett tvunget til å lande på en storfegård i Brasil pga dårlig vær, og avslutter hans femte forsøk på å bli den første mannen til å fly rundt kloden solo i en ballong.

24 dager før 9/11

FBI ber om bevis på Zacarias Moussaouis terrorforbindelser med al-Qaeda fra en amerikansk juridisk attaché i Paris for å få en ransakingsordre for Moussaouis bærbare datamaskin. Minneapolis FBI-agent Harry Samit sender et notat til hovedkvarteret i Washington om at Zacarias Moussaoui konspirerer for å begå en terrorhandling. Notatet forblir ulest av FBIs antiterrorsjef Michael Rolince.

«Fallin’» av Alicia Keys tar over den øverste singelplassen på den amerikanske Billboard Hot 100.

23 dager før 9/11

The New York Times publiserer en historie om en feilplassert koffert som tvinger den ledende al-Qaida-eksperten for FBI John O’Neill til å trekke seg. En flyinstruktør på flyplassen i Palm Beach, Florida, hører Mohamed Atta på en flyradio rope på arabisk: Allahu akbar. Attas navn ble senere funnet på flyplassloggen for 19. august.

Tre separate haiangrep i Florida dominerer TV-nyhetssendinger, og sommeren 2001 kalles «The Summer of the Shark». Den amerikanske golfer David Toms vinner PGA-mesterskapet, og bryter rekorden for en storturnering med en poengsum på 265.

22 dager før 9/11

Hani Hanjour, fremtidig kapringspilot for American Airlines flight 77, tar en flytime fra en instruktør som tror Hanjour må ha blitt trent av militæret fordi han er i stand til å navigere et fly uten radar ved å bruke terreng-gjenkjenningssystem. Hanjour kjøper flybilletter på  Travelocity for 5. september 2001 fra Dulles flyplass i Washington, D.C. til Los Angeles.

Advokater ved FBI-hovedkvarteret avslår en forespørsel fra FBI-agenter i Minnesota om en arrestordre for å ransake datamaskinen til den mistenkte terroristen Zacarias Moussaoui.

Nyhetsbildet domineres av oppføringen av Mamma Mia på Broadway.

21 dager før 9/11

Nesten $5000 er satt inn på De forente arabiske emiraters brukskonto til kapreren Fayez Banihammad. Kontoen brukes senere til å kjøpe billetter til Banihammad og en annen kaprer til United Airlines flight 175. En jordaner i fengsel for mistenkte terrorforbindelser forteller FBI-agenter om et forestående angrep mot bygninger i New York og Washington, D.C., og sier: «Noe stort kommer til å skje.» Troverdigheten hans blir stilt spørsmål ved siden han ikke kan gi detaljer om tid og sted.

CIA unnlater å informere FBI om al-Qaida-operatører i USA. FBI-agent Margaret Gillespie får for første gang vite at to kjente al-Qaida-agenter har blitt sporet til USA fra Malaysia av CIA, som holdt informasjonen hemmelig for nasjonale rettshåndhevelsebyråer .

20 dager før 9/11 

FBI-agenter ved «Alec Station», en felles FBI-CIA-operasjon opprettet for å jakte på Osama bin Laden, krever å få vite hvorfor FBI ikke ble varslet av CIA om ankomsten til USA av to kjente al-Qaeda-operative, Khalid al-Mihdhar og Nawaf al-Hazmi, i januar 2000. Samme dag kjøper United Airlines flight 93 kaprer pilot Ziad Jarrah et stort fargediagram av et 757 cockpit kontrollsystem og et Garmin III Pilot GPS-system for bruk 11. september.

I nyhetene viser en Gallup-undersøkelse at president George W. Bush, på ferie i Texas, mottar en oppslutning på 57 prosent for jobben han gjør.

19 dager før 9/11

Anker Connie Chungs intervju med kongressmedlem Gary Condit fra California, som var blitt romantisk knyttet til savnet praktikant Chandra Levy, sendes på ABCs «Primetime» til et anslått publikum på 24 millioner mennesker, noe som gjør det er sommerens mest sette show.

Denne dagen mottar CIA-direktør George Tenet en orientering om Zacarias Moussaoui med tittelen «Islamsk ekstremist lærer å fly», men ingen sammenheng ble knyttet med trusselen om et al-Qaida-angrep i USA. FBI starter et avslappet søk (unhurried search)  etter to al-Qaida-operatører som rapporteres å være i USA, Khalid al-Mihdhar og Nawaf al-Hazmi. I mens suspendererFlorida førerkortet til kapringslederen Mohamed Atta fordi han ikke møtte i trafikkretten.

18 dager før 9/11

Kaprerne Khalid al-Mihdhar og Nawaf al-Hazmi blir endelig satt på FBIs terrorovervåkningsliste, 19 måneder etter at CIA først sporet dem til USA. Angrepsdatoen er satt da de første 9/11-flybillettene er kjøpt av kapreren Fayez Banihammad for United Airlines flight 175 fra Boston til San Francisco. En konfidensiell CIA-melding beskriver Zacarias Moussaoui som en potensiell selvmordskaprer involvert i mistenkelig 747-flytrening.

17 dager før 9/11

Kapringsteamleder Mohamed Atta etablerer en American Airlines-profil og en frequent flyer konto. En dag etter at navnet hans er lagt til FBIs terrorovervåkningsliste, bruker kapreren Khalid al-Mihdhar sin Yahoo-e-postkonto for å bestille billett på American Airlines flight 77 for 11. september.

Nyhetsbildet preges av popsangeren Aaliyah dør i en flyulykke i en alder av 22.

16 dager før 9/11

American Airlines flight 77 pilot Hani Hanjour øver på flymønster med et leiefly fra Congressional Air Charters i Gaithersburg, Maryland. Kaprer Waleed al-Shehri bruker VISA-debetkortet sitt til å bestille et førsteklassesete på American Airlines flight 11 for 11. september.

I sportsnyhetene treffer Chicago Cubs høyre fielder Sammy Sosa sitt 50. home run for sesongen, og blir den tredje spilleren i Major Leagues baseballhistorie som har fire 50-homerun-sesonger; de to andre er Babe Ruth og Mark McGwire.

15 dager før 9/11

American Airlines flight 77-kaprer Nawaf al-Hazmi kjøper en Leatherman Wave sammenleggbar verktøykniv i en Target-butikk i Maryland. Mohamed Atta har en siste planleggingsøkt med flykapringsteamet fra American Airlines flight 77 i rom 343 på Valencia Motel i Laurel, Maryland.

Etter FBIs henvendelse tilbakekaller Immigration and Naturalization Service visumet til den fremtidige kapreren Khalid al-Mihdhar, men ingen forespørsel er gjort på å initiere en «hastende nødssituasjon» om å kjøre navnene til al-Mihdhar og medkapreren Nawaf al-Hazmi gjennom INS-databaser. Og som tjenestemenn senere skal ha sagt at de kunne ha vært i stand til å lokalisere dem.

I nyhetene kunngjør Samsung at de vil begynne å selge plasma-TV-er med flatskjerm senere på året.

14 dager før 9/11

Mohamed Atta kjøper billetter online for seg selv og en annen kaprer, Abdulaziz al-Omari, på American Airlines flight 11, som vil være det første flyet som treffer World Trade Center. Marwan al-Shehhi, kapreren av United Airlines flight 175, kjøper billetten sin for 9/11 fra United-billettskranken på Miami International Airport.

Etterretningsinformasjon fører til at FAA i Washington utsteder en advarsel om mulig vold mot amerikanske flyselskaper, men bare de som flyr inn og ut av Israel – ingenting innenlands.

Nyhetsbildet preges av Rodney King som var offer for politivold i California i 1991 blir arrestert i Claremont, California på grunn av narkotikaanklager.

13 dager før 9/11

United Airlines flight 93-kaprer Ahmed al-Haznawi reserverer billetten sin for 11. september på Travelocity.com, mens brødrene Hamza og Ahmed al-Ghamdi reserverer billettene sine til United flight 175. United flight 93-kapreren Ziad Jarrah får et Virginia-førerkort fra DMV i Springfield, Virginia, ved å bruke adressen til den ulovlige immigranten Luis Martinez-Flores. Flores hadde allerede latt to andre kaprere hevde at de bodde på adressen hans.

Tretten dager før 9/11 er den siste dagen av president George W. Bushs nesten måned lange ferie i Crawford, Texas.

12 dager før 9/11

Kaprer Ziad Jarrah bestiller billett til United Airlines flight 93. Han går også på kickboksing og street-fighting kurs på et treningsstudio i Hollywood, Florida – ferdigheter han senere vil bruke for å storme flyets cockpit. Mohamed Atta kjøper et verktøysett som inneholder en stor kniv fra Lowe’s. 11. september vil Atta og de andre kaprerne skjære strupen over på passasjerer og kabinansatte på American Airlines flight 11.

Rookie-FBI-agent Rob Fuller blir tildelt bin Laden-enheten. Det er hans første etterretningsundersøkelse.  Utenriksdepartementet kunngjør at amerikanske ambassader i Bulgaria og Romania vil bli midlertidig stengt på grunn av en uspesifisert terrortrussel.

11 dager før 9/11

American Airlines flight 77-kapreren Hani Hanjour reserverer flybilletter for 9/11, den siste av kaprerne som gjorde det. Han betaler kontant siden billetten koster 1842 dollar — for mye å belaste på debetkortet hans. Hanjour og Nawaf al-Hazmi stenger hver av sine Hudson United Bank-kontoer, mens Hamza al-Ghamdi og Ziad Jarrah avslutter sine leiekontrakter i Florida. Kaprerne vil tilbringe de resterende nettene på hoteller og moteller.

Den siste nye episoden av serien «Mister Rogers’ Neighborhood» sendes på PBS. Den høyt elskede serien har gått på tv siden 1968.

10 dager før 9/11

Waleed Al-Shehri kjøper en silkeskjorte og kakibukser på varehuset Burdines i Pompano Beach, Florida. Kaprerne vil alle være kledd i vestlige klær 11. september. Hani Hanjour flytter ut av leiligheten sin i Paterson, New Jersey. Utleieren hans returnerer hele depositumet i kontanter uten å inspisere for skade, fordi, som han senere forteller til New York Times, var Hanjour en gentleman.

American Airlines utsteder et internt notat som advarer om at noen besetningsmedlemmer hadde fått uniformene sine stjålet i Roma, Italia i april 2001, og for å passe seg for bedragere.

Millioner stiller opp for å se «Jeepers Creepers», og hjelper den med å lage rekorddebut for en filmåpning over Labor Day weekend.

9 dager før 9/11

Hani Hanjour returnerer til Laurel, Maryland, hvor han og de andre flykaprerne fra American Airlines flight 77 blir værende frem til dagen for angrepet. Tre av kaprerne får ukentlige gjestepass på Gold’s Gym i Greenbelt, Maryland, og betaler kontant.

I nyhetene kunngjør Det saudiske innenriksdepartementet at tre tsjetsjenske opprørere som kapret et russisk jetfly med 174 passasjerer ombord i mars 2001 vil bli stilt for retten i Saudi-Arabia, under sharia-loven. Nasjonen er preget av at  ti år gamle David Peltier dør etter å ha blitt angrepet av en hai på fire fot dypt vann utenfor kysten av Virginia Beach, Virginia.

8 dager før 9/11

Amerikanere feirer Labor Day 2001. Kapringene er åtte dager unna, og flykaprerne forblir uoppdaget. De fire kaprerne som skal fly flyene har på denne dagen fullført en hel runde med testflyvninger på små flyplasser, og alle har FAA-pilotsertifikater. I Tyskland mottar Mohamed Attas medkapringsplanlegger og romkamerat Ramzi bin al-Shibh 1500 dollar via bankoverføring fra en al-Qaida-bankkonto i Midtøsten. Han bruker pengene til å «rømme» fra Tyskland, men blir senere arrestert i Pakistan.

Etterretningstjenestemenn i Egypt sier at de advarte USA denne dagen om forestående al-Qaida-angrep. President Hosni Mubarak sier at advarselen involverte et fly eller en ambassade.

I nyhetene kunngjør Hewlett-Packard at de har oppnådd en avtale med Compaq om å slå sammen de to selskapene. En amerikansk delegasjon stormer ut av FNs konferanse om rasisme, og  kongressmedlem Tom Lantos sier, den er «kapret» av de som er fiendtlige mot Israel.

7 dager før 9/11

Kapringsleder Mohamed Atta sender en Federal Express-pakke til en medskyldig i De forente arabiske emirater, og returnerer flere tusen dollar i ubrukte kontanter. Senior sikkerhetstjenestemenn ved Federal Aviation Administration blir endelig fortalt av FBI at en mistenkt terrorist ved navn Zacarias Moussaoui kan ha trent på å kapre et 747-fly på Kennedy flyplass i New York. FAA utsteder ingen ekstra sikkerhetsvarsler.

Etter å ha bedt om et øyeblikkelig møte måneder tidligere, møter anti-terror ekspert Richard Clarke endelig nasjonal sikkerhetsrådgiver Condoleezza Rice og andre tjenestemenn for å diskutere al-Qaida-trusselen mot USA. Samme dag utsteder Clarke et memorandum som advarer tjenestemenn mot å forestille seg hundrevis dø på grunn av regjeringens motvilje mot å forfølge al-Qaida. Etter å ha trukket seg fra FBI, begynner al Qaida-ekspert John O’Neill sin nye jobb ved World Trade Center. Han vil dø 9/11.

I nyhetene åpner Disney sin niende park, Tokyo Disney Sea, en vannpark på Tokyo Disney Resort i Japan. Og et selskap kalt Google er tildelt et amerikansk patent for PageRank-søkealgoritmen som brukes i søkemotoren.

6 dager før 9/11

American Airlines flight 77-kaprerne Hani Hanjour og Majed Moqed blir fotografert ved en minibank ved First Union National Bank i Laurel, Maryland. Ved Suntrust Bank i Florida, hvor flere av kaprerne har kontoer, overfører Fayez Banihammad mer enn $8000 til en al-Qaida-konto i Midtøsten, og returnerer penger han ikke lenger trenger.

Rookie-FBI-agent Robert Fuller prøver å kontakte Marriott-hoteller i New York-området, vel vitende om at al-Qaida-mistenkte Khalid al-Mihdhar oppførte Marriott som sin destinasjon i tollskjemaet sitt. Søket hans er forgjeves. I Paris deltar FBI- og CIA-tjenestemenn på en nødsession i det franske innenriksdepartementet. Amerikanerne får informasjon om Bin Laden-båndene til Zacarias Moussaoui, men saken hans er fortsatt lagt på hylla i FBI.

I Washington kommer Kongressen tilbake fra sommerferien, og Senatets etterretningskomité holder en høring om terrorisme der bin Laden diskuteres.

5 dager før 9/11

To flykaprere fra American Airlines flight 11, Abdulaziz al-Omari og Satam al-Suqami, flyr fra Florida til Boston og sjekker inn på Park Inn. I Afghanistan mottar Osama bin Laden beskjed om at kapringene er planlagt til påfølgende tirsdag, 11. september. United Airlines flight 175-kaprer og frekkhetens nådegave Mohand al-Shehri ringer United Airlines for å informere dem om at fornavnet hans var feilstavet på reservasjonen hans for 9/11.

I nyhetene kunngjør USA at de ikke lenger vil ha som mål å bryte opp Microsoft som en del av en antitrust aksjon mot programvareprodusenten.

4 dager før 9/11

To flykaprere fra American Airlines flight 11, Abdulaziz al-Omari og Satam al-Suqami, nå på Park Inn i Boston, leier to kvinnelige eskorter. Kaprerne av United Airlines flight 93 flyr fra Florida til Newark, New Jersey, hvor de vil tilbringe de siste nettene på Marriott Hotel på Newark International Airport før de går ombord på det planlagte flyet til San Francisco om morgenen den 11. september.

President George W. Bushs nå beryktede tur til en barneskole i Sarasota i Florida blir offentlig kunngjort denne dagen. De var der han befant seg da tvillingtårnene ble angrepet. I nyhetene rapporterer Den amerikanske regjeringen en økning i arbeidsledigheten til 4,9 prosent, den høyeste på nesten fire år.

3 dager før 9/11

Flere av American Airlines flight 77-kaprerne tømmer bankkontoene sine, og gir pengene til American Airlines flight 11-kapreren Mohamed Atta. Atta overfører 7860 dollar til Wall Street Exchange Centre i Dubai fra Giant- og Safeway-butikkene i Laurel, Maryland. Flere av kapringslederne, inkludert Ziad Jarrah og Mohamed Atta, spiser middag på en av favorittrestaurantene deres, Food Factory i Laurel, Maryland.

Nyhetsbildet preges av at Venus Williams beseirer sin yngre søster Serena i U.S. Open for kvinners tennisfinale for å vinne sitt andre U.S. Open-mesterskap på rad. «I’m Real» av Jennifer Lopez med rapperen Ja Rule blir den nye toppsingelen på Billboard Hot 100.

2 dager før 9/11 

Mohamed Atta flyr fra Baltimore til Boston, hvor han møter United Airlines flight 175-kapreren Marwan al-Shehhi. De to overnatter på Milner Hotel i Boston sentrum. Tidlig om morgenen, etter å ha forlatt middagen i Laurel, får United Airlines flight 93-kapreren Ziad Jarrah en fartsbot i Maryland mens han drar nordover på I-95 i 90 miles i timen.

Afghansk militærleder, Ahmad Shah Massoud blir myrdet av to mistenkte al-Qaida-selvmordsbombere som utgir seg for å være journalister, og som brukte dokumenter forfalsket av Osama bin Ladens sjefsløytnant, Ayman al-Zawahiri. FBI-agent Ali Soufan sier: «Bin Laden tilfredsstiller Taliban. Nå kommer den store.» De fem flykaprerne fra American Airlines flight 77 lager mat og spiser et måltid i kjøkkenkroken på motellet deres i Laurel, Maryland.

Den mye omtalte miniserien fra andre verdenskrig «Band of Brothers», skrevet av historikeren Stephen E. Ambrose og produsert av Steven Spielberg og Tom Hanks, har premiere på HBO.

10. september, 1 dag før 9/11

Mohamed Atta, som sannsynligvis prøver å bløffe kaprernes ankomst til Bostons Logan flyplass på dagen for angrepene, tar en beslutning i siste øyeblikk om å kjøre til Portland, Maine med Abdulaziz al-Omari. Der tar de et forbindelsesfly til Boston klokken 06.00 den 11. september. De blir fanget på et overvåkingskamera på en bensinstasjon i South Portland, Maine, og blir også sett på en Pizza Hut. Ziad Jarrah sender et fire sider langt avskjedsbrev på tysk til kjæresten Aysel Sengun, som han engang hadde planer om å gifte seg med. Han takker henne for at hun har holdt ut med ham gjennom fem vanskelige år, sier han er prinsen hennes, og avslutter med «Auf Wiedersehen».

– Utenfor Washington ved hovedkvarteret til National Security Agency, fanger elektroniske avlyttinger opp samtaler mellom to mistenkte Al Qaida-ledere. En leser: «The match begins tomorrow» – Kampen begynner i morgen; den andre, «Tomorrow is zero day – I morgen er det zero day. Samtalene vil ikke bli oversatt og transkribert før 12. september.

Hvis FBI ble fortalt tidligere, kunne komplottet blitt stoppet. Ingen tvil i mitt sinn.

Mark Rossini, tidligere spesialagent fra FBI og kontraterror-spesialist som var en del av et team som overvåket bin Ladens al-Qaida-nettverk i månedene frem til 9/11, skulle ønske han brøt CIA-reglene i 2001. Nå 60 år gammel, tilbringer han tiden mellom Frankrike og Spania. Han forlot FBI i 2008 etter at han brøt regler for å undersøke data i en sak uten tillatelse.

I løpet av sommeren 2001 var Rossini FBI-liason til CIAs bin Laden-gruppe, kodenavnet «Alec Station», ved spionbyråets hovedkvarter i Langley, Virginia. I samarbeid med CIA fikk Rossini vite om ankomsten til al-Hazmi og al-Mihdhar allerede i 2000. Han tryglet CIA om å videreformidle informasjonen til sine FBI-kolleger over Potomac-elven i Washington, D.C.

Men Rossini fikk beskjed om å tie. CIA anså informasjonen som topphemmelig – ikke klar for FBI. Rossini sa at han ble fortalt at hvis han brøt protokollen og fortalte det til FBI, ville han bli siktet for en føderal forbrytelse.

– Det er ikke engang frustrerende. Det er ødeleggende, sa Rossini i et telefonintervju fra Spania med USA Today Network, i fjor før merkedagen for 9/11. – Det førte til at jeg fikk et nervøst sammenbrudd. Det drev meg til randen. Jeg følte meg som Don Quijote som kjempet mot vindmøller. Jeg mistet troen på rettferdighet. Jeg mistet troen på systemet. Jeg forstår det egentlig ikke lenger.

Rossini sa at hans CIA-kolleger fortalte ham at ankomsten til al-Mihdhar og al-Hazmi ikke var et tegn på et angrep på Amerika, men en avledning CIA trodde – feilaktig – at det neste al-Qaida-angrepet ville finne sted i Sørøst-Asia. Nå tror han at CIA trodde de kunne bruke al-Mihdhar og al-Hazmi i en dårlig gjennomtenkt plan for å infiltrere al-Qaeda.

– Dette er CIA-informasjon, og du skal ikke fortelle det til FBI, ble han fortalt. – Jeg husker det som om det var i går.

Noen uker før 9/11-angrepene ga CIA til slutt etter og varslet FBI om at minst to al-Qaeda-terrorister – al-Hazmi og al-Mihdhar – var på frifot inne i Amerika. Men det var for sent.

– Hvis FBI ble fortalt tidligere, kunne komplottet blitt stoppet, sier Rossini. – Ingen tvil i mitt sinn.

Etter 20 år har CIA fortsatt ikke forklart hvorfor de ikke ga informasjonen om al-Hazmi og al-Mihdhar til FBI.

Ziad Jarrah og Mohamed Atta i en avskjedsvideo innspilt i januar 2000.

Skuespiller James Woods møte med Mohamed Atta og 3 flykaprere fra 9/11

I august 2001 var skuespiller James Woods på et fly fra Boston til Los Angeles da han observerte 4 menn fra Midtøsten på første klasse som oppførte seg så merkelig at han meldte fra til kabinansatte og pilotene. Han trodde flyet var i ferd med å bli kapret. Etter 9/11 kjente han igjen terroristene, innkludert ringlederen Mohamed Atta. Han var vitne til en av testturen kaprerne tok. En sjokkerende historie, og nok et rødt flagg som gikk hus forbi FAA og CIA.

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.