The California Independent System Operator har sendt ut en nødadvarsel om at delstaten forventer mangel på kraft de neste dagene.

Bloomberg klarer å gi skylden til krigen i Ukraina, men skriver også i samme avsnitt at dette kan være den største utfordringen for California siden sommeren 2020.

It’s the biggest test for California’s grid since the summer of 2020, when rolling outages engulfed portions of the state. It comes as Russia’s war in Ukraine triggers an energy crisis in Europe and as record temperatures driven by climate change tax grids around the globe.

– Det er ganske tydelig at Moder Natur har forlatt oss, sier guvernør Gavin Newsom.

– Realiteten er at vi lever i en ekstrem tid – ekstrem varme, ekstrem tørke.

Newson må midlertidig redusere begrensningene på gassbruk. Statens innbyggere bes om å spare på strømmen.

Noen antyder at el-biler ikke kan lades. Ifølge San Diego News anbefaler man å lade el-bilen på riktig tid av døgnet.

Nettoperatører advarer om en mangel på 9 gigawatt, noe som er mer enn nesten 7 millioner hjem har bruk for.

En gigawatt er nok kraft for rundt 750,000 hjem i California.

– Vi ser en viss forsyningsusikkerhet i løpet av dagen, så vi ber forbrukere hjelpe til med å stabilisere nettet ved å spare elektrisitet, sier Anne Gonzales, talsperson for Caiso, som styrer Californias el-marked og infrastruktur.

Denne krisen oppstår bare dager før Californias delstatsmyndigheter forventes å vedta nedstengning av sin største kraftkilde, kjernekraftverket Diablo Canyon. Dette er de to siste atomreaktorene i delstaten, og skal stenges ned i løpet av 2025.

Nå sier Newsom at nedstengningen bør utsettes i fem år.

– Dette er kritisk i sammenheng med å sikre at vi har energipålitelighet fremover, sier Newsom.

I Norge, hvor ni av ti nye biler som selges til privatpersoner er el-biler, er det allikevel nedgang på . NAF mener dette skyldes korona og krig.

Salget har stupt siden april

Det er tydelig at krig og ettervirkninger etter korona-pandemien fortsatt preger bilproduksjonen. I april i år skjedde det et taktskifte i det norske elbilsalget.

– Fra april til august i år har antall solgte elbiler vært lavere enn i 2021. Om dette fortsetter kommer årets elbilsalg til å ende opp med å bli lavere enn i fjor, til tross for at stadig større andel privatkunder velger elbil, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF i en pressemelding gjengitt av NTB.

Det kan jo tenkes at de skyhøye strømprisene også har en effekt? Men dette blir ikke nevnt.

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!



Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.