Statens vegvesen anbefaler å endre loven for at Oslo og Bergen skal innføre nullutslippssoner. De klimaekstreme partiene Venstre og SV mener regjeringen må følge opp raskt.
Resultatet av såkalte nullutslippssoner blir forbud mot bruk av bensin- og dieselbiler. Slike biler utgjør fortsatt over 80 prosent av bilparken i Norge, og er en viktig del hverdagens samferdsel for folk flest.
Men nå vil enkelte politikere fjerne byboernes mulighet til å bruke sine biler, i første omgang i deler av Oslo og Bergen. Denne planen har de klart å få visse, politiserte krefter i Statens vegvesen med på.
NTB skriver om saken, og siterer Avisa Oslo:
– Regjeringen bør få på plass en lovhjemmel raskest mulig. Det bør ikke ta lang tid, sier nestleder Sveinung Rotevatn i Venstre til Avisa Oslo.
Rotevatn oppfattes av mange som en av de mest ekstreme røster i den såkalte klimasaken, til tross for at han tilhører det som fortsatt fremstilles som et borgerlig og liberalt parti. Det vil si et parti som utgir seg som forsvarer av enkeltindividets interesser mot myndigheters makt og overgrep. Her fremstår Venstre som det motsatte, et parti preget av totalitære gufs og maktovergrep.
– Både Oslo og Bergen har sagt at de ønsker dette. Jeg er for lokalt selvstyre og mener at det lokale ønsket i seg selv er en grunn til å sørge for muligheten til å innføre slike soner, legger Rotevatn til.
Det «lokale ønsket» han henviser til, er stemningen i radikaliserte partigrupper i de aktuelle områdene, og ikke noen form for folkeavstemning hos dem som vil rammes av de drakoniske tiltakene.
Rotevatns forståelse av demokrati har svært lite med folkestyre å gjøre. Ingenting av det Rotevatn står for, vil overleve noen form for folkeavstemninger. Hele hans politiske fundament er bygget på tvang, manipulasjon og press.
Nullutslippssoner er soner hvor det kun er lov å kjøre utslippsfrie biler, som går på strøm eller hydrogen, og ikke diesel- og bensinbiler.
Det er et tiltak de rødgrønne, klimaekstremistiske byrådene i både Oslo og Bergen har vært positive til. De er som kjent positive til alle påfunn som kan gjøre hverdagen mer komplisert for alle som trenger bil i jobb og hverdag. hverdag
SVs samferdselspolitiske talsperson Mona Fagerås sier ifølge NTB at de vil levere et representantforslag dersom Arbeiderpartiet ikke åpner for forbudssoner.
– Når Statens vegvesen i dette tilfellet er så tydelige på at dette bør gjøres, har jeg en viss forhåpning til at regjeringen åpner for det, sier hun til avisen.
For vanlige innbyggere som er i ferd med å fratas retten til å benytte sine biler, hviler nå håpet i at regjeringspartnerne Arbeiderpartiet og Senterpartiet innser hvor fjerne og nærmest vanvittige slike ideer fortoner seg for grunnfjellet av deres velgere.
Skulle de to partiene begynne å la seg diktere av klimaekstremistene i Venstre, SV og MDG, kan det fort handle om virkelig dramatiske bunnrekorder på meningsmålingene.
NTB opplyser at nullutslippssonene vil ha enkelte unntak, som for eksempel utrykningskjøretøy.
To gode bøker av Kent Andersen, bestill dem her:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: