Gjødselselskapet Yara har inngått en avtale med Northern Lights om å transportere og lagre CO2 fra Yaras fabrikk i Sluiskil i Nederland.

– Jeg er veldig glad for å kunngjøre at vi nå er på vei til å fjerne CO2-utslipp fra produksjonsanlegget vårt i Sluiskil. Dette vil ta oss et steg videre mot karbonfri matproduksjon og akselerere tilførselen av ren ammoniakk til drivstoff- og kraftproduksjon, sier administrerende direktør Svein Tore Holsether i Yara i en pressemelding.

De to selskapene omtaler enigheten som verdens første kommersielle avtale der CO2 skal transporteres fra ett land til et annet, og deretter lagres.

Yara-fabrikken i Nederland produserer ammoniakk og gjødsel. Avtalen innebærer at Northern Lights fra 2025 hvert år vil frakte 800.000 tonn CO2 som er fanget fra fabrikken, med skip til mottaksterminalen i Øygarden utenfor Bergen.

Derfra sendes CO2-en til permanent lagring 2.600 meter under havbunnen ute i Nordsjøen.

– Historisk avtale

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) mener avtalen er starten på noe stort. Avtalen bekrefter også hvor viktig langsiktig satsing har vært for Norges del, sier han.

– Norge har drevet med fangst og lagring siden 1990-tallet i Nordsjøen. Vi kan dokumentere for Europa og verden at dette er trygt og sikkert, sier Støre til NTB.

Han mener at man må vurdere en bredere infrastruktur når det gjelder transport av CSS i Europa, med blant annet økt rørkapasitet til lagringssteder.

– Alle klimaforskere som peker mot 2050, understreker at fangst og lagring må til. Og det er gledelig at EU nå trekker fram CCS som et viktig svar. Her er Norge en viktig partner, og denne avtalen er en viktig veiviser, sier Støre.

Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) kaller avtalen historisk.

– Nå er det kø for å få lagret CO2 på norsk sokkel, og jeg tror den køen kommer til å øke. Vi lyser ut nye områder, har tildelt nye områder, og kommer til å fortsette med det sånn at vi virkelig kan være en viktig del av løsning på klimautfordringene våre, sier han til NTB.

Langskip-prosjekt

Northern Lights er en del av CO2-fangst og -lagringsprosjektet til den norske staten, kalt Langskip. Det drives av oljeselskapene Equinor, Shell og TotalEnergies, men 80 prosent av finansieringen kommer fra den norske regjeringen.

I pressemeldingen presiserer Yara og Northern Lights at ikke alle detaljene i avtalen er helt på plass ennå.

– Yara er vår første kommersielle kunde og fyller vår ledige kapasitet i Northern Lights. Med dette etablerer vi et marked for transport og lagring av CO2, sier Northern Lights-direktør Børre Jacobsen.

– Fra tidlig i 2025 vil vi frakte de første tonnene med CO2 fra Nederland til Norge. Dette vil vise at karbonfangst og -lagring er et klimaverktøy for Europa, sier Jacobsen.

Avtalen ble presentert på en pressekonferanse på energimessen ONS i Stavanger. I tillegg til Yara- og Northern Lights-ledelsen var også olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) og toppledelsen i Equinor, Shell og TotalEnergies til stede.

Husk å støtte Document også i sommer:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Bestill også:

Kjøp Kents bok her!

Kjøp Halvor Foslis bok her!

Kjøp Sir Roger Scrutons bok “Svindlere, svermere og sjarlataner” fra Document Forlag her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.