Foto: Skjermbilde fra SVT.  

Visjonene om å skifte ut alt av bensin- og dieselbiler med elektriske biler, fremstår nokså urealistiske. Spesielt når man tar med varebiler, lastebiler og trailere. El-behovet vil være enormt, og uhyre vanskelig å dekke.

I Norge, EU-landene og til en viss grad i USA og Canada har en del politikere og aktivister fått det for seg at hele bilparken må skiftes ut. I løpet av få år skal det kun være elbiler.

Dette skal angivelig være viktig for klimaet på jorda.  I store billand i Asia, Afrika og Sør-Amerika, og i Russland, er dette  knapt et tema overhodet. Det er kun i enkelte land at dette enorme «løftet» skal gjennomføres.

Så håper noen politikere i Vesten at  kineserne, inderne og mennesker andre steder i verden skal «følge vårt eksempel», og skrote sine hundrevis av millioner bensin- og dieselbiler de også.  Det kan i beste fall kalles naivt.

Men heller ikke her i Skandinavia er dette noe enkelt prosjekt.

SVT (Sveriges svar på NRK) har sett på hva det vil innebære å elektrifisere alle lastebiler i Sverige. Fasiten bør være til ettertanke for selv de mest idealistiske og livsfjerne elektrifiseringsaktivister.

SVT oppsummerer utfordringene, først hvilke energimengder det vil være snakk om:

El-lastebilene krever veldig mye energi.

Lading av el-lastebil krever en megawatt per stolpe.

Det er omtrent like mye som et boligområde bruker av strøm en januarmorgen.

(Her viser SVT til et typisk svensk småhus- og villakvartal).

Spørsmålet melder seg: Hvor skal disse energimengdene som kreves, komme fra? Det er allerede i dag stor mangel på strøm, i alle skandinaviske land.

Hvis flere millioner skandinaviske biler, personbiler, lastebiler og trailere, skal lades opp i tillegg, er det vanskelig å se hvordan dette vil gå i hop. I tillegg fables det om at også båter og fly skal elektrifiseres, med et trolig enda mer formidabelt behov per enhet. Er det noen som tror at vindmøller skal dekke dette strømbehovet?

Og hva med resten av Europa? Hvordan skal dette løses der?

SVT ser også på hvor lite sannsynlig det er at man skal kunne få bedrifter og transportselskaper til å gå over til el-lastebiler:

Det koster ca. dobbelt så mye å kjøpe en el-lastebil som en vanlig lastebil.

Å sette opp en eneste ladestolpe koster omtrent 1 million kroner. Det gjør det vanskelig for bedrifter og transportselskaper å gå over til el-lastebiler, selv om man kan spare på drivstoffkostnadene.

Den eneste måten å få til en slik overgang, vil være med tvang. En liten håndfull selskaper har allerede foretatt et skifte, i håp om å kunne innynde seg hos myndigheter og media ved å fremstå som «grønne». Men det store flertall lever i de økonomiske realiteters verden, og vil stritte i imot i det lengste.

Avslutningsvis peker SVT på hvordan elektrifiseringen av bilparken utgjør et stort ressursproblem:

Det er mangel på elektroniske komponenter som kreves for å lage elkjøretøy. Det blir bare verre og verre ettersom det skal lages langt flere elektriske biler.

Full overgang til elektriske lastebiler er per i dag en ide som  hører hjemme i politikernes fantasiverden. Der vil disse tankene trolig forbli lenge.

 

God sommerlesning:

Nyhet fra Document forlag, bestill i dag:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Bestill også:

Kjøp Kents bok her!

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.