Fastprisavtaler på strøm kan være gunstig når prisen raser til værs. Men for selskapene kan det bli et mareritt hvis de har bommet. Det har selskapene funnet en løsning på: De sender faktura om forhåndsbetaling for flere måneder fremover til kundene. Hvis kunden ikke aksepterer, sier de opp avtalen.
Forbrukerrådet har fått flere henvendelser fra kunder som reagerer sterkt. Ikke bare på metoden, men også stipuleringen av hvor mye strøm de bruker. Alt for å dra regningen opp.
Hvis kunden ikke går med på å betale forskuddsvis, sier selskapet opp avtalen.
– Dette fremstår som ren utpressing. Vi kjenner til forbrukere som har fått forskuddsregninger som er tre-fire ganger høyere enn de pleier på denne tiden av året. Forbrukerne risikerer også å tape hele betalingen hvis selskapet går konkurs, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet sier selskapene innenfor visse grenser har rett til å endre, selv en fastprisavtale, men at denne praksisen virker urimelig.
Hva kan forbrukeren gjøre?
Det finnes en klagenemnd, men behandlingstiden er et år. Du kan be om at selskapet står ved inngått avtale.
- Hvis selskapet ikke aksepterer dette og sier opp avtalen din, kan du klage til Elklagenemnda. Behandlingstiden her er opptil ett år, slik at du enten må akseptere selskapets endringer eller bytte til en ny avtale i mellomtiden. Du finner oversikt over alle strømavtaler på strømpris.no.
Kraftselskapene virker ikke å være spesielt opptatt av omdømme.
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/krever-skyhoy-forhandsbetaling-av-fastpriskunder/
Det var TV 2 som var først med denne saken.