Jas 39- Gripen. Foto: Försvarsmakten
Svensk luftforsvar er i dag basert på egenutviklede fly, noe som er krevende for et lite land. Nå ser det ut til at denne politikken vil videreføres, også etter at Sverige går inn i Nato.
Det svenske flyvåpenet, eller Flygvapnet , har lenge vært svensk forsvars stolthet. Svensk jagerflyteknologi har lenge hatt ry for å være i absolutt verdensklasse.
Jagerflyet Gripen er solgt til Brasil, Thailand, Sør-Afrika, Tsjekkia og Ungarn, i tillegg til at Sverige selv har noe under 90 slike fly operative. Man hadde håpet å få også Finland på kundelisten, men der falt valget på amerikanske F-35.
Det er Saab som leverer disse flyene, siden starten i 1937 har denne svenske fabrikken produsert rundt 5000 fly
Norge vurderte sterkt å anskaffe nettopp JAS-39 Gripen, men gikk for F-35.
Svensk luftforsvar står imidlertid overfor et stort veivalg når dagens Gripen-fly etter hvert erstattes. Det er noen år inn i fremtiden, det snakkes om 2035, men allerede nå begynner arbeidet med å planlegge veien videre.
Skal man fortsette med egenutviklede fly, eller velge de stadig mer avanserte flytyper som benyttes i øvrige Nato-land?
En standardisering av felles flytyper vil innebære en del fordeler knyttet til logistikk og taktisk samkjøring på tvers av flere Natoland. Ikke minst med tanke på at alle Sveriges nordiske Nato-naboer har F-35.
For Sverige vil en standardisering trolig også gi økonomiske gevinster. Men det vil samtidig medføre en alvorlig knekk og antagelig kroken på døren for svensk flyindustri, noe som er en næringspolitisk tung beslutning å ta. Det handler ikke minst om tusenvis av arbeidsplasser.
Bare fem land i verden produserer i dag egne jagerfly, slik produksjon innebærer enorme teknologiske utfordringer og et svært høyt industrielt nivå. I tillegg til stormaktene USA, Kina og Russland, gjøres det i Frankrike – og Sverige.
Nå ser det ut til at Sverige vil gå videre med sin egen flyindustri, og bygge landets luftforsvar på denne også med en ny generasjon fly.
Forsvarets Forum har omtalt de vurderinger som nå gjøres i vårt naboland:
Sjefen for det svenske luftforsvaret, generalmajor Carl-Johan Edström, sier Russlands invasjon av Ukraina og Sveriges medlemskap i Nato har drevet frem en ny strategi for neste generasjons kampfly, ifølge Defense News.
– Vi, som nasjon, trenger en ny strategi for kampsystemer, sa generalmajor Carl-Johan Edström, i en tale 17. juli på Royal Air Force Club i London. Strategien skal være klar i november.
Som en konsekvens av den betydelige geopolitiske utviklingen, har Sverige økt sitt forsvarsbudsjett for 2022 fra cirka halvannen til to prosent av brutto nasjonalprodukt, ifølge Defense News.
Innenfor rammen av dette budsjettet er det allerede tatt valg som tyder på at flyfabrikken Saab skal levere også fremtidens løsninger for landets luftforsvar, Flygvapnet:
I juni tildelte Försvarets materielverk en kontrakt verdt 250 millioner svenske kroner til Saab for å utrede fremtidige luftkapasiteter. Saab produserer multirolleflyet Gripen som brukes av det svenske luftforsvaret. Gripen er planlagt utfaset i 2035 og Saab skal utrede hvordan flyene skal erstattes.
Siden det er Saab som er satt til å utrede dette, anses det lite sannsynlig at konklusjonen vil være å gå for noe annet enn videre bruk av nettopp Saabs løsninger.
Les også:
God sommerlesning:
Nyhet fra Document forlag, bestill i dag:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Bestill også:
Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: