Ved flere av Bane Nors stasjoner har man mulighet til å parkere sykkelen på et «hotell». Men selskapet fortviler over at ikke flere benytter seg av dem. Hele konseptet synes feilslått.
Ideen om å bygge såkalte sykkelhotell ble først drevet frem av ytterliggående klimaaktivister, som partiet MDG. Det var en del av partiets storstilte sykkelsatsning som skal bidra til å redde verden.
Etter hvert har selskaper som Bane Nor blitt med på ferden.
Sykkelhotellprosjektene har gjerne det til felles at de iverksettes uten særlige behovsanalyser, det brukes store beløp på å gjennomføre dem – og de viser seg å bli mer eller mindre ubenyttede.
Dette er rett og slett ikke noe folk opplever at de trenger. Behovet finnes først og fremst i hodet til politikere, aktivister og såkalte bærekraftsmedarbeidere i de involverte selskapene.
Document har ved flere anledninger skrevet om disse prosjektene, se eksempel i lenke nederst i denne artikkelen.
Bane Nor er et selskap som har forsøkt å imøtekomme dette ikke-eksisterende behovet, muligens i et forsøk på å innynde seg hos politisk korrekte pressgrupper.
Som de fleste andre, større selskaper i dag har man brukt en del tid og energi på å utvikle en såkalte bærekraftstrategi, der det handler om hvordan også Bane Nor skal bidra til å skape et mer bærekraftig samfunn.
Det hele er basert på det fiffige slagordet «Mer på skinner setter mindre spor».
Men alle gode intensjoner, slagord og pengebruk til tross, nå innrømmes det fra selskapets side at satsningen på sykkelhotellene ikke har vært spesielt vellykket:
– Tråkker du hjemmefra til stasjonen blir hele reisen utslippsfri, sunn og bærekraftig. Dessverre ser vi at altfor mange sykkelhotell nesten er tomme mesteparten av tiden, sier Stine Strachan i Bane Nor i en pressemelding.
NTB skriver om status for disse hotellene det har kostet store beløp å lage i stand:
På 29 sykkelhotell er det flere plasser enn syklister med abonnement. På 15 av disse stedene er antall abonnenter så lavt at de dekker under halvparten av plassene – hvis alle parkerer samtidig.
Det er prosentvis flest abonnenter i Tønsberg, Moss, på Kolbotn og i Ganddal i Sandnes. Nederst på lista ligger Ås, Sandnes, Gausel i Stavanger og Rosenholm sørøst i Oslo.
Tanken er at det klimavennlige togtilbudet også skal bidra til å redusere lokale utslipp når flere sykler og går til stasjonene, ifølge selskapet.
Som så mye annet pakkes også sykkelhotellene inn i en kontekst der det handler om «klima».
Fra Bane Nor forsøker vil man gjerne fremheve at det tross alt er noen som bruker hotellene, fiaskoen kunne med andre ord vært enda mer total:
– Noen steder er dette populært. Et abonnement til sykkelhotellene koster bare 50 kroner i måneden. Da slipper du bilkøer og parkeringsproblemer. Samtidig sparer du penger, avslutter kommunikasjonsrådgiver Strachan i Bane Nor.
Disse sykkelhotellene blir dermed stående som enda en type kostbare og unødvendige symboltiltak for å vise frem hvor bærekraftige man er.
Det er ikke opplyst om hvilke følger dette vil få for Bane Nors fremtidige pengebruk på såkalte grønne prosjekter, eller om det er noen form for ansvarliggjøring internt i kjølvannet av slik feilslått pengebruk.
Kanskje blir konklusjonen som med en del andre klimarelaterte tiltak: Hvis det ikke fingerer, så lag bare mer av det.
Allerede i 2019 presenterte Document en foreløpig fasit for sykkelhotellene:
Sykkelhotellene: En millionskandale som knapt er til å fatte
God sommerlesning:
Nyhet fra Document forlag, bestill i dag:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Bestill også:
Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document:
Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto: