– Problemene ligger helt andre steder, sier Jan Levi Skogvang, leder for SAS-pilotene i Parat, i en pressemelding tirsdag.
Han viser til at SAS ifølge sin egen børsmelding bruker 75 svenske øre på å produsere det som kalles 1 en setekilometer – kostnaden for å fly ett passasjersete 1 kilometer) i perioden februar-april i år. Tilsvarende tall for Norwegian er 55 norske øre. De to valutaene ligger nå ganske likt.
– Uansett om dette er to ulike flyselskap, med ulik forretningsstrategi, er kostnadene til SAS høyere enn Norwegian og andre flyselskaper vi kan sammenligne oss med, sier Skogvang.
Han mener det må være interessant å se på hvor stor andel pilotkostnadene utgjør.
– Ifølge SAS’ egne tall utgjør lønn til pilotene cirka 3,6 prosent av driftskostnadene i andre kvartal. Med et slikt utgangspunkt tilsier det at av all pilotlønn utgjør omtrent 3 øre av kostnaden på 75 øre per setekilometer, sier Skogvang.
Flystreiken var et faktum da partene brøt forhandlingene mandag 4. juli. Rundt 900 piloter i Norge, Danmark og Sverige er i streik.
SAS-ledelsen har krevd effektiviseringer på 800 millioner svenske kroner årlig hos pilotkorpset gjennom redningsplanen SAS Forward.
– Problemet er ineffektivitet andre steder i organisasjonen. Det er der kostnadene ligger. Det kan være leasingavtaler, det kan være billettsystemer. Det er vanskelig å se hvor pengene blir av, sier pilotlederen.
SAS og pilotforeningene skal onsdag møtes i Stockholm for å gjenoppta forhandlingene i et forsøk på å ende SAS-streiken. Det bekreftet både Skogvang og Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening overfor NTB tidligere tirsdag.
Klokset opplyser at det er meklerne som har kalt inn partene.
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!