Hvis man blir stanset av politiet på en elsykkel som kan kjøre over lovlig grense på 25 km/t, vil elsykkelen bli beslaglagt. Allikevel selges slike sykler lovlig i butikkene.
Kjøp og salg av elsykkel behandles på samme måte som kjøp og salg av sex: Det er lov å selge, men ikke kjøpe.
Under en kontroll av elsykler og elsparkesykler på sykkelveien ved Bygdøylokket forrige uke ble tre elsykler beslaget av politiet. Dette fordi de kunne oppnå en toppfart på nesten 40 km/t, skriver Aftenposten.
For de omstridte elsparkesyklene er den lovlige maksfarten 20 km/t.
Det er en dårlig skjult hemmelighet at man enkelt kan kjøpe seg en elsykkel som kan hjelpes opp i 40 km/t. Men det er ingen regler som tilsier at det er forbudt å selge slike sykler, til tross for at kjøperen bryter loven umiddelbart hvis han sykler hjem på den nye doningen.
– Så lenge selger informerer om at det er et ulovlig kjøretøy, har ikke selger gjort noe ulovlig. Men det er altså slik at ved bruk av en elsykkel med toppfart på 40 km/t så kjører du en uregistrert motorvogn, skriver seniorrådgiver i Statens vegvesen Anette Hauge i en e-post til avisen.
Personlig har jeg nå min tredje elsykkel, og siden jeg er gift har alle vært lovlige. Det er bra nok for mitt bruk, men jeg har forståelse for at andre kan ha behov utover mine, som sjelden har syklet mer enn syv kilometer (inn til Stavanger sentrum).
Det er dog noe merkelig at man kan selge varer i butikken som er ulovlig å bruke innenfor landets grenser.
En av kvinnene som fikk beslaglagt sykkelen under kontrollen i forrige uke, fortalte politiet at hun hadde kjøpt den hos en forhandler.
Hun hevdet at hun ikke var klar over at den var ulovlig å kjøre. Likevel ble hun anmeldt.
Alle borgere forplikter seg til å kjenne til loven, uvitenhet er ingen formildende omstendighet. Men man forstår allikevel at mange kan gå i en felle her.
Vi burde kunne kreve av våre myndigheter at de utformer et regelverk som er lett å forstå for ikke-jurister og vanlige dødelige.
Men Statens vegvesen vil fortsette med kontroller i samarbeid med politiet. Slike elsykler kan kjapt koste 30-50 000 kroner, så det svir å få en slik beslaglagt.
Hvis man ikke ønsker å tillate slike sykler i gatene, noe som det helt sikkert finnes mange gode grunner for, så burde man vel gjøre det ulovlig å selge slike sykler på det åpne markedet?
– I dag er det tillatt å selge kjøretøyer som ikke er lov å bruke. Dette gjelder for eksempel en bil som ikke er EU-godkjent, eller en gammel bil som skal brukes som delebil. Salg av andre kjøretøy som elsykler og elsparkesykler faller inn under dette samme regelverket, sier Hauge.
Dette er en nokså merkelig sammenligning. Sykkelforhandlere importerer jo ikke disse ulovlige elsyklene som delesykler. Det er heller ingen EU-godkjenning av sykler (men det kommer nok).
Morgan Andersson er generalsekretær i Syklistens Landsforening, og sier at han har forståelse for at syklister med slike elsykler blir stoppet av politiet.
– Selv om forbrukerne har et ansvar her, så bør det være slik at man kan gå inn i en butikk i Norge og forvente at varer de selger, er lovlig å bruke.