Arbeidere ved Volkswagen-fabrikken i Zwickau i Tyskland monterer en elbil av typen ID.3 den 25. februar 2020. Foto: Jens Meyer / AP / NTB.

Tysklands erstatninger av manglende gass­leveranser fra Russland er ikke nok til å beskytte Volkswagen-fabrikkene mot risikoen ved stans i gass­tilførselen, sa konsernets toppsjef Herbert Diess onsdag i et intervju med Bloomberg under Qatar Economic Forum i Doha.

Det går for langsomt å skaffe Tyskland andre energikilder enn russisk gass, mener Volkswagen-sjefen.

For det tyske bilkonsernet består forsikringen mot sviktende energiforsyning derfor i å holde seg med egne kraftverk som også kan gå på kull, forklarer Diess.

VW will keep the ability to run its power plants with coal instead of gas because of Germany’s reliance on Russian imports, Diess said in an interview for the Qatar Economic Forum in Doha. While progress has been made sourcing liquefied natural gas from the US and other nations, building up the necessary infrastructure will take time.

“It’s going probably not fast enough” to cope with a major disruption, Diess told Bloomberg Television’s Anna Edwards.

I Europa tyr altså både regjeringer og fabrikker til kullkraft for å holde hjulene i gang, til tross for at kull har fått en slags pariastatus på grunn av ambisjonene om å kutte radikalt i verdens utslipp av klimagasser.

Volkswagen-sjefen sa også at konsernet tar sikte på å utfordre Tesla som den ledende produsenten av elbiler. Etterspørselen etter biler holder seg, sier han:

While the war in Ukraine, rising interest rates and inflation all weigh on investors’ risk appetite, Diess said he’s not yet seeing demand destruction in the automotive sector. VW has EV orders lined up for “roughly one year” and is optimistic it will achieve its targets for 2022.

“We don’t see customer demand going down currently, but that might change,” he said.

Volkswagens softwareavdeling trenger opprustning, og konsernet investerer derfor i selskaper både i Kina og USA, skriver Bloomberg.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.