Hurtigruten børster støv av en klassiker når det fra neste år igjen blir mulig å dra på Svalbardekspressen. Samtidig blir det cruise fra Oslo til Nordkapp.

Hurtigruten feirer 130-årsjubileum neste år og vil fra juni av tilby cruise på Svalbardekspressen igjen. Den var sist i drift fra 1968 til 1982. Fra juni neste år kan man igjen seile fra Bergen til Svalbard.

Samtidig vil Hurtigruten starte seilaser med Nordkappekspressen fra Oslo til Honningsvåg og Nordkapp i vintersesongen.

Det er skipet MS Trollfjord som skal benyttes på begge seilasene. Det er ett av skipene som har gått mellom Bergen og Kirkenes i den tradisjonsrike Hurtigruten-seilasen.

Frakter folk og varer

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group sier at ruten mellom Bergen og Svalbard var en viktig livslinje mellom øysamfunnet og fastlandet.

– Nå gjenskaper vi denne ikoniske seilingen, og seilingene vil tradisjonen tro transportere både folk og varer mellom fastlandet og de fantastiske øyene, sier Skjeldam.

De nye rutene er del av det Hurtigruten kaller et helt nytt opplevelsestilbud i Norge. De kommer i tillegg til kystruten selskapet operer i dag, og som er blitt konkurranseutsatt.

MS Trollfjord vil også frakte gods mellom havnene på begge rutene, blant annet til Longyearbyen på Svalbard.

Svalbardekspressen går innom Lofoten, Senja og Bjørnøya på vei til Longyearbyen og Ny-Ålesund på Svalbard. Den vil gå fra mai til september.

Fra Lindesnes til Nordkapp

Vinterruten mellom Oslo og Nordkapp går fra oktober til april. Det blir den første Hurtigruten-seilasen med regulær start i Oslo.

– Da vil reisende kunne oppleve kysten fra Norges sørligste til nordligste punkt, helt fra Lindesnes til Nordkapp, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten.

– Så er det ekstra gledelig at vi ansetter over 100 nye sjøfolk, blant dem både kokker, servitører, matroser og maskinbesetning, sier Felin.

Nordkappekspressen skal stanse innom flere havner som Hurtigruten i dag ikke betjener. Blant annet Farsund, Kristiansand, Åndalsnes, Alta og Lødingen.

Vil ha lange stopp

Det blir lagt opp til lengre stopp i hver havn på begge rutene. I snitt blir det et stopp på seks timer per havn.

– Turisme skal komme lokalsamfunn til gode. Disse rutene gir mulighet til å ha lengre stopp enn Kystruten, og det bruker vi til å la gjestene våre oppleve enda mer av de herlige stedene vi stopper – og handle, spise og kose seg der, sier Felin.

Sommerseilasene vil gå over 14 netter, mens vinterseilasene vil gå over 13 netter. Det blir ikke anledning til å reise mellom enkelthavner.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.