Byrådet i Oslo går inn for å fullføre Fornebubanen. Det skjer etter at grunneierne legger over 2 milliarder kroner i potten. Men prisen er fortsatt skyhøy.
NTB opplyser at byrådsleder Raymond Johansen (Ap) på en pressekonferanse mandag bekreftet at Fornebubanen skal bygges. Dette til tross for tidligere betenkeligheter omkring de store kostnadsoverskridelsene.
Nå er det lovet større bidrag fra grunneierne, slik at Oslos regning blir noe mindre.
Byrådslederen sa at grunneierne i Oslo og Bærum er villige til å ta et større ansvar for å realisere banen, og at signalene de har fått er nye bidrag på 2,1 milliarder kroner.
– De økte grunneierbidragene er en forutsetning for å kunne bygge Fornebubanen, punktum, sa Johansen.
Oslos del av de nye bidragene er på 1,3 milliarder kroner, mens Vikens del er på 700 millioner.
– Dette kommer i tillegg til ordinære grunneierbidrag til gater og byrom i byutviklingsområdene langs Fornebubanen, sier Johansen.
– Grunneierne kommer til å måtte betale vesentlig mer av regningen på Fornebubanen, men de får også en enorm gevinst. Verdien på tomtene deres stiger kraftig i verdi når Fornebubanen bygges, sa byrådslederen.
Bidrar med over 4 milliarder
Han sier videre at det kan hende de burde ha hentet inn mer fra grunneierne på et tidligere tidspunkt, men sier at prislappen har økt de siste månedene.
– Da skjønner grunneierne, som er profesjonelle aktører, at deres del av regningen også måtte øke.
De 2,1 milliarder kronene som er lagt til ekstra, gjør at den totale summen fra grunneierne nå er oppe imellom 4 og 5 milliarder kroner.
Forventet mer fra staten
Han sier han hadde forventet at staten skulle komme mer i møte når det gjelder finansiering av Fornebubanen.
– Et steinkast fra Fornebubanen utvider staten en av Norges største veier til å bli enda større. Hvis noen tror at regningen på Fornebubanen blir høy, kan dere bare vente og se hva sluttsummen på E18 blir, sa Johansen
– En vei vi i Oslo ikke ønsket oss, sa byrådslederen videre.
Det er ikke opplyst hvem han her uttaler seg på vegne av.
Men selv med økte bidrag fra grunneierne er prosjektet et milliardsluk av de sjeldne. Det vil totalt ha en prislapp anslått til godt over 21 milliarder kroner, inkludert de store overskridelser som er påløpt.
Dette har skjedd i regi av det rødgrønne byrådet i Oslo, med MDGs samferdselsbyråd og Aps byrådsleder som hovedansvarlige. Document har omtalt det blant annet her.
En av konsekvensene av denne rådyre utbyggingen er at bompengene for bilistene i Oslo øker.
Les også:
Endelig! Nå er den her, bestill i dag:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Bestill også denne nyheten:
Fikk du ikke med deg denne? Bestill den nå!
Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto: