Helgen har vært preget av kaos på Arlanda lufthavn. Veien til terminal 5 har ved flere anledninger vært stengt på grunn av kø, og hurtigtoget Arlanda Express har ikke fått stoppe ved utenlandsterminalen. Det har vært perioder med så mange mennesker som oppholdt seg i utenriksterminalen, terminal 5, at de har blitt tvunget til å ringe politiet for å håndtere opprørte passasjerer.

Filmer og bilder spredt på sosiale medier har vist køer som strekker seg hundrevis av meter gjennom terminalene. Desperate reisende har gått glipp av flyreisene sine og lidd av nervøse sammenbrudd, og det fortelles hvordan det var mangel på personale til å håndtere mengden mennesker og gi nøyaktig informasjon. Nedenfor er et skjermbilde fra sosiale medier:

Selskapet Swedavia, som har ansvaret for driften av Arlanda, mener det grunnleggende problemet er at mange reisende bekymrer seg så mye for å gå glipp av avgangen at de kommer til flyplassen for lenge før avgang.

Innsjekking åpner normalt to til tre timer før avgang, så før det lønner det seg ikke å ankomme flyplassen før dette, og før bagasjen er sjekket inn kan passasjeren ikke gå gjennom sikkerhetskontrollen.

– Då kommer man bara att befinna sig i en terminal där det är väldigt mycket folk, och kommer inte att kunna passera säkerhetskontrollen, sier David Karlsson ved Swedavias pressekontor til Dagens Nyheter.

Bemanningsproblemer førte til kaos

Helgens ekstreme situasjon oppsto etter at Swedavia oppfordret reisende til å komme til flyplassen i god tid, da det var bemanningsproblemer, blant annet ved sikkerhetskontrollene. Swedavia sa at de ikke hadde hatt tid til å sjekke sikkerhet, leie inn og lære opp personell, for å møte økningen i reising etter pandemien, og at reisende derfor måtte regne med lengre ventetider.

Men det har også oppstått problemer etter at det kinesiske, statseide selskapet Nuctech begynte å bygge om flyplassens sikkerhetskontroll.

Beslutningen om å ansette Nuctech var kontroversiell, siden selskapet har koblinger til både det kinesiske kommunistpartiet og det kinesiske militæret. Nuctech har tidligere blitt kritisert for å vinne oppkjøp i Europa ved å dumpe prisene med 30 til 50 prosent, og blant annet Malaysia og Filippinene har kritisert selskapet for å levere produkter som ikke holdt standarden.

I Namibia og Taiwan har Nuctech også vært involvert i bestikkelsesskandaler der selskapet ble anklaget for å betale millioner av dollar til beslutningstakere, og selskapet er derfor svartelistet i flere land. Men ingenting av dette ble ansett som et problem i Sverige, og i februar ble avtalen signert for oppdraget på Arlanda.

Les mer: Sverige: Eid av den kinesiske staten – nå skal selskapet stå for sikkerheten på Arlanda flyplass

Problemene kan fortsette

Swedavia vurderer nå å løse kaoset på Arlanda ved å innføre «slot-tider» når passasjerer får tilgang til Terminal 5, eller ved å flytte avganger til nærliggende flyplasser. Men samtidig er det ventet at problemene kan fortsette utover sommeren.

Alle reisende oppfordres nå til å sjekke med sitt flyselskap når innsjekkingen åpner, og være på stedet da, men ikke flere timer før dette finner sted.

– De allra flesta kommer med sina flyg precis som vanligt. Det vi ser är att det är trängre i terminalen än det behöver vara, sier David Karlsson.

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.