Arbeiderpartiet i Oslo stilte seks krav for å støtte byggingen av Fornebubanen, blant annet at Viken skulle ta en større del av kostnader og risiko knyttet til prosjektet. Men Vikens forhandlere avviser kravene.

– Ja, vi er ferdig forhandlet, sier Høyres gruppeleder i Viken Anette Solli til NTB.

– Det er ikke mulig å innfri kravene før sommeren, sier finansfylkesråd Edvin Søvik (Ap).

Samtidig presiserer Søvik at Viken «alltid er åpne for dialog». Søvik og fylkesråd for samferdsel Olav Skinnes (Sp) garanterer for at de skulle «finne en løsning» for Majorstua stasjon dersom Oslo stemmer for Fornebubanen.

– Det er den rimeligste versjonen som er aktuell: å oppgradere Majorstuen stasjon for å få til flere avganger på T-banenettet og på Oslo øst. Det vil vi ta på fylkestinget og foreslå der, sier Søvik til Avisa Oslo.

Fornebubanen gikk på den ene overskridelsen etter den andre, og prislappen ble stadig justert opp. Det er allerede brukt 3 milliorder kroner på prosjektet. Totalkostnad anslås nå til å bli 23,3 milliarder kroner.

En utsettelse vil koste 35 millioner kroner per dag.

Pengesluket Fornebubanen: 3 milliarder kroner er allerede brukt

Flere Oslo-politikere mener at det er Viken som har mest nytte av prosjektet, men dette avviser Søvik.

– Det blir mange Oslo-folk som skal benytte Fornebubanen for å komme seg på jobb. Flere av stasjonene ligger i Oslo. Skøyen og Lysaker kommer til å være blant de mest trafikkerte på den nye banen, som vil koble seg på resten av T-banenettet.

Siden Høyres gruppeleder Anette Solli støtter Søvik, ser det ut til at fylkestinget har flertall for å oppgradere Majorstua stasjon.

– Vi er i alle fall interessert i å gå videre med en oppgradering, det er helt klart. Detaljene i hvordan det blir, og hvor stort det skal bli, må vi komme tilbake til. Det er derfor vi trenger litt mer tid også. Det er de færreste av oss som gjør de store investeringene i livet på tynt grunnlag.

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.