For mange handler elbil og å spare penger, ikke miljø. 24 prosent av alle som vurderer å kjøpe bil, sier dette er mindre aktuelt dersom momsfritaket faller bort.
NTB forteller at dette er resultatet i en undersøkelse Opinion har gjennomført for Elbilforeningen.
Regjeringen foreslår i revidert nasjonalbudsjett at man i 2023 innfører full moms på elbil og kompenserer momskostnaden for bilens pris opptil 500.000 kroner gjennom en støtteordning.
Elbilforeningen mener resultatet av spørreundersøkelsen er en advarsel til politikerne.
− Bilkjøpere påvirkes av hvordan man innretter kjøpsavgiftene på bil, og elbilsatsingen går ikke av seg selv, sier generalsekretær Christina Bu.
Mange vil også se det som en påminner om hva elbilsalget i stor grad er basert på, nemlig økonomiske støtteordninger og særfordeler. Når disse bortfaller, reduseres entusiasmen for å kjøre elbil betraktelig.
Argumenter knyttet til miljø- og klima, er med andre ord ikke nok for å holde dette salget oppe. Det er blåst opp gjennom offentlige støtteordninger.
NTB skriver at 80 prosent av alle nye biler i 2021, var en elbil.
Men samtidig utgjør ikke elbilene mer enn under 20 prosent av landets bilpark. De langt fleste kjører bensin eller diesel, ifølge Elbilforeningen:
Til sammen går nå 16 prosent av alle personbiler i Norge kun på strøm, skriver foreningen.
For vare- og lastebiler er elbilandelen forsvinnende liten.
Elbilforeningen erkjenner at det er på tide å fase inn moms, men mener at en subsidieordning vil være lite bærekraftig og sårbar for rask og uforutsigbar nedtrapping i årene som kommer.
Foreningen ønsker heller en gradvis innfasing av moms på elbiler fra 2023.
Mer enn momsfordelene kan bli borte, les mer:
Regjeringen vurderer å fjerne bompengefordelene for elbiler
Velkommen til møte!
Bestill fra Document forlag:
Nå – ny bok!
Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto: