Bilgiganten Ford opplevde et dramatisk tap i årets første kvartal. Selskapet selv forklarer det med en lite lønnsom satsing på elbiler.
Den store amerikanske bilprodusenten Ford peker på sin betydelige investering i elbilselskapet Rivian som årsak til den dramatiske inntektsnedgangen i første kvartal 2022.
Dette meldes av The star news network.
Ford rapporterte en omsetning på 34,5 milliarder dollar mellom januar og mars, en nedgang på 5 % i forhold til samme periode i 2021. Dette ga et netto tap på hele 3,1 milliarder dollar, ifølge selskapets resultatrapport som nylig ble offentliggjort.
Bilprodusenten i Detroit sa at den store investeringen i Rivian utgjorde 5,4 milliarder dollar i tap i første kvartal.
–Nettotapet (for selskapet totalt) på 3,1 milliarder dollar skyldtes først og fremst et tap på 5,4 milliarder dollar på selskapets investering i Rivian, sier Ford i resultatrapporten.
Ford har en eierandel på rundt 12 % i Rivian, rapporterte CNBC i november. En investering som altså ikke ser ut til å være av det gullkantede slaget.
Rivian har lagt ut sine egne massive resultattap, og aksjekursen har falt nesten 70% det siste halvåret. Verdien av Fords om lag 102 millioner Rivian-aksjer har falt fra rundt 17,5 milliarder dollar til 3,2 milliarder dollar siden november.
– Denne virksomhetens potensiale er mye større enn det vi var i stand til å utnytte i dette kvartalet, sa Fords finansdirektør John Lawler onsdag, ifølge The Wall Street Journal.
(–The capability of this business is much stronger than what we were able to provide in the quarter, Ford CFO John Lawler said Wednesday, The Wall Street Journal reported.)
Rivian, et California-basert selskap grunnlagt i 2009, ble børsnotert i november, ifølge WSJ. Investorer plukket raskt opp aksjer i oppstarten. Men dårlige økonomiske resultater har drevet mange investorer bort.
I de siste tre månedene av 2021 rapporterte Rivian et netto tap på 2,5 milliarder dollar. Bilprodusenter har i økende grad rettet oppmerksomheten mot produksjon av elektriske biler når regjeringer presser igjennom svært ambisiøse, nærmest aggressive «grønne» energivisjoner.
Men som med så mye annen såkalt grønn virksomhet, er lønnsomheten problematisk også for en del elbilprodusenter.
President Joe Biden har lovet å bidra til at 50% av nybilsalget i USA er utslippsfritt innen 2030. Han ønsker at alle nye biler som kjøpes inn til statlige myndigheter skal være elektriske innen 2035.
Men dette er ikke nødvendigvis så enkelt:
Rivian-sjef RJ Scaringe gjorde nylig oppmerksom på at muligheten til å levere batterier til elektriske biler ligger langt etter de målene vestlige regjeringer presser frem, melder WSJ.
(However, Rivian CEO RJ Scaringe recently suggested that the supply chain for EV batteries is still far behind where it needs to be to achieve many of the goals pushed by Western governments, the WSJ reported.)
– Enkelt sagt representerer verdens battericelleproduksjon til sammen langt under 10 prosent av det vi trenger om 10 år, sa Scaringe.
– Det betyr at 90 til 95 prosent av det som behøves, rett og slett ikke eksisterer.
Les også:
Bestill gode bøker fra Document forlag:
Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto: