Elsparkesykkel i Bogstadveien i Oslo. Foto: Document. 

Regjeringen tar omfattende grep omkring de omstridte el-sparkesyklene, det strammes kraftig inn. Fra 15. juni blir det hjelmpåbud, aldersgrense og promillegrense.

Det har vært hard kritikk mot de svært liberale reglene for el-sparkesykler. I de store byene har det vært et høyt antall  slike sykler. Det har vært klaget over mye uvettig kjøring, at syklene benyttes av mindreårige og at det kjøres med promille.

Skadetallene har vært høye, og akuttleger har uttrykt sterk bekymring.

Document har tidligere oppsummert mange av disse forholdene, blant annet i denne saken.

Det er opprettet en egen, svært aktiv Facebook-gruppe («La oss ta fortauene tilbake», med ca. 16.000 medlemmer) som samler mye av motstanden mot det mange opplever som plagsom og farlig sparkesykkelbruk.

Nå tar altså regjeringen nye, til dels drastiske grep, og imøtekommer dermed mye av kritikken. Avisa Oslo skriver om de nye reglene, som vil gjelde allerede fra 15. juni i år:

Det blir promillegrense, aldersgrense og hjelmpåbud når regjeringen nå gjør innstramninger i reglene for bruk av elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy, skriver Avisa Oslo.

– De siste tre årene har i vi sett uakseptabelt høye skadetall og et stadig økende konfliktnivå mellom elsparkesykler og andre trafikanter. Slik kan det ikke fortsette. Vi må ivareta sikkerheten, tryggheten og fremkommeligheten til både brukere av slike kjøretøy og deres medtrafikanter. Derfor strammer vi inn reglene for bruk av elsparkesykler, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding allerede i februar.

Slik blir endringene:

*0,2 i promillegrense skal gjelde også for kjøring med små elektriske kjøretøy.

*Små elektriske kjøretøy omklassifiseres fra sykkel til motorvogn.

*Aldersgrense på minst 12 år.

*Påbud om bruk av hjelm for barn under 15 år.

I tillegg har flere andre regelendringer vært på høring, og to av disse blir også innført:

Det ene er det som på byråkratspråket heter «formildende regler for tap av førerrett» ved kjøring i ruspåvirket tilstand.

Det betyr at de samme regler for fyllekjøring gjelder som for moped. Du kan miste førerkortet, men det skal mer til enn hvis du kjører bil med promille.

Det andre er krav om ansvarsforsikring både for utleiefirmaer og private eiere. Kravet vil imidlertid først gjelde for utleiere fra september, for private fra neste år.

– Det handler om å ansvarliggjøre utleiere. Det handler selvfølgelig også om at dersom noen skulle være så uheldig å bli skadd i en slik ulykke, så har man forsikringsdekning, sier Jon-Ivar Nygård i en pressemelding mandag.

Det har også vært et utbredt ønske om å forby elsparkesykler på fortauet. Dette er ennå ikke innført, men kan være på trappene.

 

Elsparkesykler endret skadestatistikken i Bergen

 

Velkommen til møte:

Ny bok fra Document forlag, bestill i dag:

Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.