Fra 1. juni forsvinner Facebook-siden «NRK Nyheter». Siden har i skrivende stund 502.303 følgere, noe som gjør den til landets største innen nyheter.
– Publikumsdialog er for viktig til at vi kan overlate det til algoritmer i Palo Alto, sier nyhetsredaktør Espen Olsen Langfeldt i NRK til Morgenbladet.
Han forteller at NRK reduserer antall kontoer og engasjement på Facebook dramatisk, som en del av en langsiktig strategi om å flytte publikumsdialogen over på andre plattformer.
– Vi ser at den offentlige samtalen skapt gjennom Facebook har begrenset verdi. Man kan stille seg spørsmål om hva kommentarfeltene tilfører det norske samfunnet av positive verdier, sier han.
Deler av nyhetsstoffet vil publiseres på en annen av rikskringkasterens Facebook-sider, som bare heter «NRK». Men mengden innhold vil bli kraftig redusert. Medvirkende til beslutningen har vært at moderering av kommentarfeltet er svært ressurskrevende.
– Det er ikke mulig å forhåndsmoderere. Da er det bedre at vi heller bruker de ressursene på en bedre form for dialog med publikum.
Om NRK vil fjerne seg helt fra Facebook vil ikke han ikke svare på.
– Vi får se hva erfaringen blir. Men tanken er at vi ønsker en egen, redaksjonell styring på produktet vårt, og da er ikke Facebook optimalt.