Vil redde verden med sykling i Oslo: Einar Wilhelmsen (MDG). Foto: Terje Pedersen / NTB

MDG tyr til desperate tiltak for å blidgjøre den mest ekstreme delen av sin egen velgergruppe. Nå foreslås nye, harde grep mot bilistene i Oslo, titusener vil rammes.

For MDG har lenge krigen mot bilistene vært en hovedsak. Det minner om en form for innbitt hat mot store grupper av egen befolkning, noe som virker både underlig og misforstått som politisk plattform for et parti.

Partiet har i senere tid gjort det dårlig i meningsmålingene, og ligger stort sett under sperregrensen. Dette har åpenbart skapt panikk i partiets ledelse.

Merkelig nok er konklusjonen da at partiet skal tas i enda mer ytterliggående retning, noe de færreste vil oppfatte som et naturlig grep for å tiltrekke større velgergrupper.

Med sin nye, drastiske krigserklæring mot titusenvis av innbyggere i Oslo, befester tvert imot MDG sin posisjon som en  sekt for de virkelig frelste. Det vil si det motsatte av et parti med bred oppslutning.

Aftenposten har omtalt partiets nye, desperate utspill (saken ligger bak mur):

Slik vil Oslo MDG kapre velgere til neste valg: Forby bensin- og dieselbiler i hele indre by og gjøre det vanskeligere å kjøre bil over hele byen, skriver avisen, og fortsetter:

Onsdag kveld var det slippfest for utkast til partiprogrammet som Oslo MDG skal gå til valg på neste år. I programutkastet foreslås det å forby bensin- og dieselbiler innenfor hele ring 2 innen 2025.

Området (se kartskisse) dekker deler av Frogner, St. Hanshaugen, Sagene, Grünerløkka og Gamle Oslo i tillegg til Oslo sentrum.

Bilplankart

I disse områdene av hovedstaden bor det titusenvis av mennesker, og det finnes det titusenvis av biler folk eier og benytter. Her vil MDG innføre drastiske tiltak, for å gjøre befolkningens hverdag vanskeligere:

Kun kjøretøyer på elektrisitet, hydrogen og biogass vil bli tillatt i sonen. Leder av programkomiteen Einar Wilhelmsen mener nullutslippssoner er et nødvendig verktøy for å nå klimamålene, skriver Aftenposten.

De fleste av bilene i Oslo er fortsatt bensin- eller dieselbiler. Mer enn 80 prosent av landets bilpark består av slike, selv om mediene systematisk forsøker å fremstille det som om alt nå handler om elbiler. Svært mange vil rett og slett ikke ha elbil, fordi den ikke dekker deres behov.

Men også elbileierne rammes av MDGs bilhat:

Programkomiteen vil gjøre det vanskeligere å kjøre alle typer biler – inkludert elbiler:

  • Å etablere et eget «trafikksaneringsprosjekt» for systematisk å bygge om gater, fjerne parkeringsplasser og stenge gater for biltrafikk i én eller begge kjøreretninger.

  • Stor satsing på fartshumper, innsnevringer, utvidelse av fortau og reduserte fartsgrenser. Minst 250 slike tiltak hvert år.

  • Gjøre 30 km/t til standard fartsgrense og jobbe mot staten for å få lov til å skilte 20 km/t ved skoler, barnehager og i smale bygater.

  • Øke bompengene betydelig.

Alt dette skal ifølge MDG-representanten være viktig for å oppnå de radikaliserte og fullstendig urealistiske utslippsmålene man har fantasert seg frem til i Oslo:

Wilhelmsen sier det er nødvendig med kraftige tiltak og virkemidler for å nå Oslos mål om å kutte utslippene med 95 prosent innen 2030 sammenlignet med 1990.

At en moderne hovedstad i det kalde Skandinavia skal kutte utslipp ned til kun 5 prosent av dagens, innen snaue 8 år, er fullstendig utopisk. I hvert fall så lenge det skal bo mennesker i byen, og det skal utføres noen form for virksomhet og aktivitet. Selv pusting fra 600 000 mennesker kan bli et problem.

Man vil ramme titusenvis av innbyggere hardt og hensynsløst. Det er en usympatisk og brutal forbudspolitikk man forbinder med totalitære regimer. Resultatet blir splittelse, sinne og frustrasjon blant befolkningen, sikre tegn på uklok styring.

Det rødgrønne byrådet jobber allerede med å innføre et prøveprosjekt med et forbud mot fossilbiler innenfor ring 1.

Men ifølge Aftenposten har påfunnet støtt på noen voksne personer i Statens vegvesen, og har så langt ikke kommet noen vei. Etaten uttalte nemlig i fjor at prosjektet vil kreve en lovendring. 

Ønsket om nullutslippssoner har fått mye kritikk, blant annet fra Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Sist høst tok han med seg dieselbilen sin til Tøyen og kalte forslaget for urettferdig symbolpolitikk.

Wilhelmsen hevder forsalget vil gi en reduksjon på 13 prosent av Oslos transportrelaterte utslipp:

–  Jeg tror folk ser at det er nødvendig med ganske tøff klimapolitikk for å nå de målene vi har satt oss, sier han.

Folk i Oslo kunne neppe brydd seg mindre om hvilke «mål» en håndfull livsfjerne aktivister har satt seg.

Eventuelt kunne Wilhelmsen lagt forslaget ut til folkeavstemning. Han ville trolig blitt svært skuffet over resultatet. Men demokratisk sinnelag er ikke noe kjennetegn ved dagens MDG.

Hva som skjer videre, er uklart. Om MDG får med seg sine byrådspartnere Ap og SV på å utvide sonen, gjenstår å se.

I mange slike saker har Ap vist seg påfallende svake, nærmest ynkelige, på vegne av egne, bilkjørende velgere, og  lagt seg flate for minipartiet MDG.

SV opptrer stort sett som usynlige klakører for MDG i byrådet, og man kan lure på hvorfor de i det hele tatt er et eget parti i Oslo.

Aps gruppeleder Andreas Halse skriver i en SMS:

–  Så er jeg litt usikker på om det er et godt eller rettferdig grep å si at det er greit med diesel på den ene siden av Kirkeveien, mens det er forbudt på den andre, skriver han.

Det kan kanskje gi velgerne et visst håp om at Ap sier nei til å delta i galskapen. Trolig vil det gjøre godt for Aps resultat i neste kommunevalg.

Aftenposten ramser opp enda flere forslag fra MDG, som samlet synliggjør ekstremismen i partiet:

*Holde folkeavstemning om Oslo skal arrangere verdens første helsirkulære olympiske vinterleker i 2034.

*Etablere og oppgradere minst 100 km sykkelvei innen 2027.

*Bygge om parkeringsplasser i bynære boligområder til overbygde og låsbare sykkelparkeringsplasser. Bygge minst 10.000 nye parkeringsplasser for sykler i bynære boligområder.

*Bli Nordens fremste vegetarby. Redusere kjøttforbruket i kommunens kantiner med minst 50 prosent innen 2027.

Det er heldigvis sjelden man ser så mye tøv på en gang fra det som utrolig nok er et stortingsparti.

Forslaget til nytt partiprogram inneholder mye mer galskap, og skal på høring blant partimedlemmene. Endelig program vedtas på årsmøtet neste vår.

Les også: 

MDG: Opptil 340 kroner for å besøke Oslo med bil

Bestill i dag: En bok som setter MDGs politiske fundament perspektiv.

Kjøp Kents bok her!

Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.