Forbudet mot anløp av russiske skip i EU-landenes havner som ble innført med unionens femte sanksjonspakke mot Russland etter invasjonen av Ukraina, har ikke hatt noen innvirkning på den russiske oljeeksporten.
Greske tankskip frakter nå tre ganger så mye russisk olje som før, og 40 prosent av tankskipene som sist måned la ut fra fire av de russiske oljehavnene, var greske, viser data fra shipping-registeret Lloyd’s som er omtalt i Die Welt.
Moskva har lyktes i å stabilisere oljeeksporten på samme nivå som tidligere, fremfor alt med greske rederes hjelp. Tallrike energiselskaper, tradere og skipseiere i Europa og USA har i mellomtiden innstilt sine forretninger med Russland.
Ifølge tallene fra Lloyd’s kastet 190 tankskip loss fra de russiske oljehavnene i Primorsk, Novorossijsk, Ust-Luga og St. Petersburg i løpet av april, og av disse seilte 76 under gresk flagg.
Ifølge en rapport fra Lloyd’s har Russland siden Ukraina-krigens begynnelse den 24. februar eksportert i gjennomsnitt 4,5 millioer fat olje pr. dag, og stadig mer av oljen går nå til India og det fjerne Østen, opplyser Die Welt.
Hellas har verdens største tankflåte med 716 skip, og det er til stor hjelp for Russland hvis greske redere ikke boikotter russiske kunder, men snarere kommer dem til unnsetning.
EU-kommisjonen er ikke begeistret, og unionen overveier nå et forbud mot å forsikre skip som frakter russisk olje, skriver Wall Street Journal, som kaller et slikt forbud for et «finansielt våpen».
Et forsikringsforbud vil hemme Russlands oljeeksport, men Moskva er heller ikke i dette tilfellet uten handlingsrom: Så lenge Tyrkia og Gulf-statene ikke innfører sanksjoner, kan skipene forsikres der, og skip som er registrert i enkelte land, som Iran og Venezuela, seiler også uten forsikring. Også disse landene har kunnet eksportere olje til tross for sanksjoner, skriver Wall Street Journal.
Kjøp «Sammenstøt mellom sivilisasjoner?» her!