På Nikes nettbutikk er produktet Nike Pro Hijab for barn tilgjengelig. Samtidig selger sportskjeden Stadium hijaber fra Adidas. Men verken Nike eller Stadium ønsker å diskutere den religiøse betydningen av plagget.
En hijab kalles ofte mer nøytralt og misvisende som et «slør» eller «sjal», men er et islamsk religiøst plagg for kvinner. Hijaben skal dekke kvinnens hår for ikke å tiltrekke seg menn seksuelt og signalisere at kvinnen er «ærefull». Hijaben er altså ikke et hvilket som helst klesplagg.
Gjennom innvandring har hijab blitt stadig mer vanlig i både Sverige og Norge, også blant barn. Det har blitt lagt merke til at småjenter blir tvunget til å bruke hijab i svenske barnehager, til tross for at hijaben i mange tilfeller hindrer jentene i å bevege seg fritt og lærer dem også tidlig at kroppen må dekkes til for ikke å være utfordrende. Studien Hedersrelaterade problem i förskolan, som ble utført på oppdrag fra Malmö by, viste blant annet at hijab hindret jenter i å delta i idrett og leke på samme vilkår som gutter.
Les mer: Utbredt æreskultur ved Malmøs forskoler
Les mer: Malmös førskoleansatte: «Æreskultur kan bli fremtiden vår»
Men i stedet for å oppmuntre foreldre og barn til å avstå fra hijab, velger nå både Adidas og Nike å oppfylle de religiøse kravene og produsere såkalte sportshijaber. Sportskjeden Stadium selger dem i butikkene sine.
Hijaber selges av sportskjeder
Stadium ble i 2018 kritisert for å selge en såkalt burkini, altså en islamsk heldekkende badedrakt, under produktnavnet «Modesty Suit». Burkinien er ikke lenger i sortimentet, men nå selges i stedet hijaber. Produktet Sport Hijab 2.0 selges i Stadiums butikker og i den svenske nettbutikken, med følgende beskrivelse:
«Ventilerande. Lätt. Svettabsorberande. Enkel, med andra ord. Rör dig med komfort, om det så är på träningen eller fritiden, med denna Sport Hijab. Hijaben dras på över huvudet och har ett invändigt huvudband att knyta undertill så att allt som rör sig är du. Den neutrala designen matchas enkelt med alla outfits, och ger totalt skydd där du behöver det.»
Hijaben som selges av Stadium kommer fra Adidas og alle som søker etter hijaber på Adidas nettbutikk får tolv treff.
Men Adidas er ikke alene om å starte opp en religiøs serie. Konkurrenten Nike selger også hijaber – utvalget består av syv ulike hijaber, ensfargede og mønstrede, hvorav to er beregnet for svømming. Men Nike går lenger enn Adidas, og selger hijab spesielt tilpasset barn. For 379 norske kroner eller 399 svenske kroner kan muslimske foreldre kjøpe Nike Pro Hijab til barn, som kun finnes i beskjeden sort.
«Nike Pro hijab er laget av slitesterkt ettlags mesh og lett polyester med små hull for optimal pusteevne og en myk følelse. En indre stropp gir sikker dekning som ikke sklir av,» skriver Nike på sin norske nettside.
«Kundenes ønsker må imøtekommes»
Når Document kontakter Stadiums kundeservice for å stille spørsmål om hvorfor de velger å selge religiøse plagg som seksualiserer kvinner, får vi til svar at Stadium «ønsker å gjøre det mulig for alle å leve et aktivt liv». De ønsker ikke å gi noe annet svar, men opplyser at de ikke ser noe problem med hijabens funksjon. Når Document spør om det ikke ville være et alternativ å støtte kvinners rett til å drive idrett uten religiøse plagg, velger kundeservice å avslutte samtalen.
Tjenestemenn hos Nike gir et mer presist svar:
– Produktet er lagt til etter ønske fra våre kunder. Det er derfor vi selger det.
Når Document spør hvorfor Nike, gjennom sine produkter, gjør det lettere for muslimske foreldre å tvinge døtrene sine til å bruke religiøse klær, viser de igjen til at det handler om kundenes etterspørsel.
– Kundene våre ønsker seg hijaber til barna sine. Det har vi ingen synspunkter på, men kundenes ønsker må imøtekommes.
Under overskriften «akkurat ankommet» er Nikes barnehijab tilgjengelig i to størrelser i nettbutikken, XS/S og M/L. I skrivende stund er størrelsen til de yngre jentene allerede utsolgt.