NAF og Forbrukerrådet mener elbilkjøpere får et urealistisk bilde både av rekkevidde og oppladningstid. Nå i påskeutfarten er det ekstra mange som kan få merke dette.
Det er per i dag ca. en halv million elbiler i Norge, og mange av dem skal ut på veiene i forbindelse med påskeutfarten. Da kjører man gjerne lenger enn vanlig, og batterirekkevidde blir et viktig tema.
Her er det mange som vil bli skuffet over hva deres nye elbil faktisk leverer, ifølge NAF og Forbrukerrådet.
VG har skrevet om saken:
NAF og Forbrukerrådet slår neven i dashbordet og krever at bilprodusentene også oppgir den laveste rekkevidden man kan forvente av sin nye elbil.
Forbrukernes interesseorganisasjoner har sett seg lei på at rekkevidde og ladefart oppgis som «inntil» og «opptil», skriver avisen.
Det er særlig i lave temperaturer at man kan få seg en negativ overraskelse over hvor kort bilen faktisk går, opplyser Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF (Norges Automobil-Forbund).
– Jeg tror mange er skuffet over at rekkevidden taper seg betydelig om vinteren eller at elbilen ikke lader så fort som de trodde, sier Ryste til VG.
NAF har etterlyst at elbilkjøperne gis informasjon om rekkevidde, og da spesielt vinterrekkevidde.
Ryste viser til NAF sine vintertester , der det fremgår at elbiler slett ikke leverer så lang rekkevidde som oppgitt fra forhandlerne.
– De neste fire årene blir det 500.000 nye elbilister på veiene. Skal overgangen til elbil bli en positiv opplevelse, trengs det bedre informasjon om hva de kan forvente av bilen, mener Ryste.
Ladefarten (oppladingstiden) på elbiler er et annet område hvor det er svært vanskelig å skaffe sammenlignbar informasjon, mener NAF og Forbrukerrådet.
– Dagens praksis er å oppgi ladefart som «opptil» et visst antall kW. Det er i praksis en maksfart som sier lite om den reelle ladefarten mens man hurtiglader, sier Ryste.
Hun viser til NAFs tester som viser at også hurtigladingen for mange elbiler skjer med lavere fart enn den oppgitte.
– Forhandlere bør kunne fremvise ladekurven for elbiler de selger, altså hvor raskt bilen lader etter hvert som batteriet fylles, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Barne- og familiedepartementet forvalter markedsføringsloven som gjelder ved salg av elbil. Man er ifølge VG opptatt av at opplysninger som gis om disse bilene ikke er villedende.
– Det er viktig at forbrukerne får etterrettelig og sammenlignbar informasjon om sentrale egenskaper ved bilen, skriver departementet til VG.
For de mange som står i kø på sentrale ladestasjoner langs de mest bruke utfartsveiene i påsken, kan dette bli et temmelig følbart problem.
Det vil være lett å lengte tilbake til tiden med ukomplisert tanking av bensin eller diesel. Da var heller ikke rekkevidden noe særlig aktuelt problem.
Spørsmålet for nybakte elbileiere på påsketur kan lett melde seg: Hvordan i alle dager kom jeg på ideen om å kjøpe en slik bil? Hvorfor havnet jeg i denne smørja her?
Les også:
EU med urealistisk elbil-politikk: – Nesten umulig å leve opp til
Gode bøker fra Document forlag, bestill nå:
Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!
Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto: