Den norske Magnum-fotografen Jonas Bendiksen lurte verdenspressen med falske bilder. En presse opphengt i «fake news» klarte ikke gjenkjenne falske nyheter servert på sølvfat. Nå er fotografen og falskneriet nominert til prestisjefylte «verdens beste pressefoto».
Alle vet at falske nyheter finnes, men bransjen som mer enn andre beskylder medier og meninger de ikke liker for «fake news», det vil si falske nyheter, klarte altså ikke å gjenkjenne det falske. Denne gang i form av falske, manipulerte bilder og tekst skapt av en datamaskin.
Bak sto fotojournalisten Jonas Bendiksen, og ikke engang da han sendte prosjektet inn til fotofestivalen i Perpignan, en av de aller største dokumentarfotofestivalene i verden, ble han avslørt. Hundrevis av mediefolk så visningen av bildene på den franske fotofestivalen. Ingen oppdaget at prosjektet var humbug.
Det var Donald Trump og seieren i presidentvalget i USA i 2016 som inspirerte Jonas Bendiksen til prosjektet. Beskyldninger om at seieren var påvirket av «fake news» haglet, og fotografen ville lage sin egen vri på historien om Veles, en by nord i Makedonia som angivelig var episenter for produksjonen av falske nyheter. Han snekret sine egne, manipulerte bilder med avatarer istedenfor folk, og lot attpåtil en maskin autogenere tekst. Det hele ble samlet i boka «The books of Veles».
Falskneriet ble en stor suksess, inkludert skryt for essay-teksten laget av en maskin. Bendiksen er tross alt en kjent fotograf som har vært medlem av det prestisjefylte fotobyrået Magnum siden 2004. Og det telte kanskje også at innholdet var politisk korrekt: Det liksom avslørte «fake news», men var altså selv «fake news».
– Jeg har tukla med alle bildene i boka. Det eneste som ikke er tukla med, er de reelle sitatene fra de falske nyhetssidene. Men de er jo også bare visvas, sa han til magasinet Journalisten da de omtalte prosjektet og dets avsløring i høst.
Jonas Bendiksen utga «The books of Veles» i april 2021 og regnet med at det ville gå kort tid før han ble avslørt. Responsen ble ikke som ventet. Ingen fattet mistanke. Boka ble hyllet og applaudert, solgte bra, og lovordene fortsatte å komme, skrev Journalisten:
– Det skjedde ingenting, og jeg fikk flere og flere flotte tilbakemeldinger fra folk. De sa ting som: «Så bra gjort, takk for at du tar tak i disse viktige temaene».
Bendiksen medvirket til at jukset skulle bli avslørt, og laget til og med en falsk Facebook-profil. Et troll ved navn «Chloe Miskin», skrev Journalisten. Han la til høyt og lavt innen foto- og kunstverden. Alt fra direktører på store museer til frilansfotografer, wannabes og studenter. Ingen avslørte trollet, mange ville være venner. Planen da var å la Miskin legge ut et rykte om at Bendiksen hadde betalt folk for å stille opp på bilder. De mest graverende anklagene han kunne komme opp med, skrev Journalisten:
– Tanken var å hjelpe folk på veien. Lede hesten til vannet, få dem til å ta en kikk på det igjen og antyde at noe var galt med bildene, men det fungerte ikke dét heller.
Selv om jukset er avslørt, fortsetter rosen å strømme på. Om 14 dager skal World Press Photo, en av verdens mest prestisjefylte konkurranser for fotojournalistikk, kåre den globale hovedvinneren av «verdens beste pressefoto».
Fotografen mener prosjektet blir registrert som stadig mer relevant, skriver Journalisten i dag:
– Det handler om desinformasjon, syntetisk informasjon og datagenerert innhold, noe som aviser tar i bruk som virkemiddel i informasjonskrigen og i krigen mot informasjon. Jeg tenker på det som skjer i Ukraina, men også generelt i det politiske mediebildet verden rundt, sier Bendiksen.
Men hva sier det om kremen av journalister og pressefotografer at de ikke klarte å avsløre falskneriet, selv da det ble brettet ut foran dem? Klarer de ellers å skille klinten fra hveten?
Bildet som nylig vant Årets Pressefoto i Danmark, avbildet to menn som lå hjemme i sin seng sammen med et surrogatibarn kjøpt i Colombia. «Det råber ikke i sin form, men siger meget og vil os meget i sin ualmindelige almindelighed», skrev den danske juryen.
«The Books of Veles» er ellers også tittelen på en bok som ifølge russiske og andre akademikere skal være et falskneri. Utgitt for å være antikke skrifter, men komponert en gang på 1990-tallet, ifølge Wikipedia. Bendiksen har bodd i Russland noen år, og det er ukjent om han kjenner den historien, men i så fall skulle også tittelen være en rød tråd som ikke ble oppdaget.
Linker:
Fotograf Jonas Bendiksen avslører eget juks:
Norsk fotograf kan vinne «verdens beste pressefoto» med falske bilder.
https://journalisten.no/book-of-veles-falske-nyheter-foto/norsk-fotograf-kan-vinne-verdens-beste-pressefoto-med-falske-bilder/509890?fbclid=IwAR3ldvGIYlN4f5aHe1zlkK5ripVKNGWhbb4vXVACFGrUxruLF_RvCsEzzT8
Jonas Bendiksen
https://www.jonasbendiksen.com/
Her er vinderen af Årets Pressefoto Danmark 2021
https://jyllands-posten.dk/kultur/ECE13797053/her-er-vinderen-af-aarets-pressefoto-2021/?st=1&fbclid=IwAR0I4rDiSMeIJ_O6D9NirzA026V3PGy_eppoDgHJ1Gqz_9SZFUf6vFF0ll4
The Book of Veles (Veles Book, Vles book, Vles kniga)
https://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Veles
Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!