Renault kunngjorde etter et styremøte onsdag kveld onsdag kveld at det stanser driften ved det franske bilkonsernets fabrikk i Moskva.
Beslutningen kom etter at Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj oppfordret til global boikott av Renault, skriver Le Figaro.
Presset på franske selskaper om å kutte båndene til Russland økte kraftig etter at Zelenskyj i en tale til franske parlamentarikere anklaget Renault, Auchan og Leroy Merlin spesielt for å finansiere Russlands krig i Ukraina.
Men for Renault er det lettere sagt enn gjort:
Situasjonen er langt fra enkel for konsernet, som har 12 prosent av omsetningen i Russland.
I Russland opererer Renault hovedsakelig gjennom den russiske bilfabrikanten AvtoVAZ, som konsernet eier 68 prosent av sammen med Rostec, et statlig militært og industrielt konglomerat (32 prosent).
Renault leter etter en exit-strategi fra Russland som kan forhindre både at de ansatte sies opp og at den russiske staten eksproprierer selskapets eiendeler.
Auchan, Leroy Merlin og Decathlon, som alle eies av den franske Mulliez-familien, har derimot valgt å fortsette virksomheten i Russland, og begrunner det med at det er nødvendig å støtte både de ansatte og den russiske befolkningen.
Leroy Merlin har brutt tausheten for første gang siden utbruddet av krigen. «Vi har ingen grunn til å straffe våre russiske team for en krig de ikke har valgt.»
Hvis selskapets eiendeler eksproprieres, vil det også finansiere Russland, hevder Leroy Merlin.
Heller ikke det franske energiselskapet Total har noen planer om å innstille virksomheten i Russland.
Ifølge TotalEnergies ville det å gå ut av Russland skape alvorlige vanskeligheter for europeernes forsyninger. «Uten russisk gass stopper vi den europeiske økonomien», hevder selskapets toppsjef Patrick Pouyanné.
Borgermester i Paris og sosialistpartiets kandidat ved det franske presidentvalget, Anne Hidalgo, krever at Total trekker seg ut av Russland, skriver Le Point.
Andre franske selskaper som opererer i Russland, som Danone og Société Générale, har ikke uttalt seg offentlig, skriver Le Figaro.
Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!