Utrolig men sant. Oljenasjonen Norge har kun et raffineri, Mongstad, men selv om det har kapasitet til å dekke rundt fire ganger Norges årlige forbruk, leverer de bare seks prosent av det innenlandske forbruket. Resten importeres. Hvor er beredskapen?

Etter at Esso sist sommer la ned sitt raffineri på Slagentangen ved Tønsberg, har oljelandet Norge kun et raffineri i drift, nemlig Equinor refinings anlegg på Mongstad. Etter flere spørsmål fra lesere som var urolige for at Norge hadde stelt seg dumt til etter at Slagentangen ble nedlagt, klikket vi oss på Equinors Mongstad-sider for å sjekke hvor mye de produserer av bensin og diesel. Informasjonen virket betryggende:

Raffineriet er det største i Norge og middels stort i europeisk sammenheng. Størstedelen av produksjonen på raffineriet består av bensin, diesel og flydrivstoff. Det produseres nok bensin til å dekke rundt fire ganger Norges årlige forbruk. Omtrent 75% av totalproduksjonen eksporteres. Her produseres også petrolkoks som brukes til anoder i aluminiumsindustrien. (Equinor)

Men, for å være på den sikre siden spurte vi medikontakt i Equinor, Gisle Ledel Johannessen, om hvor stor del av det innenlandske forbruket Equinors anlegg på Mongstad dekker:

Ser av nettsidene at dere dekker «rundt fire ganger Norges årlige forbruk», så da håper jeg de tallene fortsatt stemmer?

Gisle Ledel Johannessen, Media spokesperson
Projects, procurement and onshore plants. Foto: Twitter

– Mongstad leverer omtrent halvparten av total dieseletterspørsel i Norge, i overkant av seks prosent av bensinen.

Hvor hentes resten fra?

– Etter at Essos anlegg på Slagentangen ble nedlagt, så er Mongstad eneste norske raffineri. Det som ikke kommer fra Mongstad, blir da importert.

Saken vil bli fulgt opp torsdag.

Les også:

Oljeboikott vil utløse økonomisk jordskjelv. Hvor er utveien?

 

Kjøp Kents bok her!

Les også

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.