Klima- og miljøminister Espen Barth Eide og statsforetaket Enova synes det går for sakte med omleggingen til elektriske motorsykler, og lover kontantstøtte til dem som ikke skjeler til strømprisen. Tiltaket er nok et bevis på at Norge øker farten mot World Economic Forums ødeleggende mål for verden.
Mens elbiler utgjorde 64,5 prosent av nybilsalget i Norge i 2021, så er salget av elektriske motorsykler og mopeder fortsatt beskjedent. Dette er årsaken til at Enova nå trår til med et nytt støttetilbud for privatpersoner. (Enova)
Folk som vil utsette seg for en like uoversiktlig fremtid som været i Norge og som vil farte rundt på to hjul i lav, medium eller stor fart, får 15.000 kroner i støtte til lett elmotorsykkel og 25.000 kroner til tung elmotorsykkel. Skaffer man seg elmoped, kan man få inntil 3500 kroner.
Kjøretøyet må være førstegangsregistrert i kjøretøysregisteret, hvilket betyr at man ikke kan få støtte til kjøp av et brukt kjøretøy.
– Regjeringen vil kutte utslipp gjennom å elektrifisere transportsektoren. Vi er allerede et foregangsland når det gjelder elbiler, og vi bygger nå ladeinfrastruktur over hele landet. Dette nye støttetilbudet fra Enova skal gjøre det enklere også for dem som ønsker å kjøpe moped eller motorsykkel å velge et utslippsfritt alternativ, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). (NTB)
Dette er altså ingen gladnyhet. Tvert imot.
Hvorvidt et slikt meningsløst tiltak, med et Europa i krig, med en energikrise og med kommmende mat- og migrasjonskriser rundt neste hjørne, gjøres av dumskap eller ondskap, lar vi stå åpent i denne omgang.
Les også: