Lørdag ettermiddag ble årets første kvalifisering i Formel 1 2022 avviklet i Bahrain. Forventningene til årets sesong er skyhøye. Helt nye biler skaper ekstra spenning før sesongens første løp.
Fjorårets sesong ble en av de mest dramatiske i motorsportens historie. Rivaliseringen mellom regjerende syv ganger verdensmester Lewis Hamilton (Mercedes), og unge Iceman, Max Verstappen (Red Bull), skapte dramatikk som fikk fansen til å gå bananas.
Selv så jeg innspurten av det siste løpet alene foran en PC, siden min kone ikke helt har funnet engasjementet for denne galskapen. Jeg er en nokså fersk tilhenger, som ble frelst etter å ha sett den fantastiske tv-serien Formula 1 – Drive to Survive på Netflix.
VM-sesongen ble avgjort på aller siste runde. Hadde det vært en film, ville man tenkt at det var for usannsynlig, for konstruert. Litt som James Bond på speed, bokstavelig talt. Men det skjedde faktisk.
I realiteten var det hverken Verstappen eller Hamilton som avgjorde fjorårets VM-tittelduell. Det gjorde Nicholas Latifi, da han krasjet i autovernet noen runder før slutt, på et tidspunkt da Verstappen egentlig hadde tapt, og sørget for at sikkerhetsbilen måtte ut og feltet ble samlet.
Dette ga Verstappen muligheten, og siden han benyttet anledningen til å skifte dekk, fikk vi en avslutning som man bare kan drømme om.
Da jeg forsto hva som var i ferd med å skje, samlet jeg alle ungene i nabolaget for å se de siste minuttene sammen med dem.
Å se Verstappen passere woke-prinsen Hamilton på aller siste runde etter en brutal og dramatisk sesong, hvor min helt hadde krampe i begge beina og teamlederen for Mercedes klikket fullstendig, mens ungene (indoktrinert til å heie på Verstappen, selvsagt) jublet og hoppet og skrek «som bara ungar kan» – det ble et lite høydepunkt i en mørk tid med klimagalskap, strømpriskrise, nedstengninger, munnbind og massepsykose.
Men Hamilton tok nederlaget med fatning, og fortjener en motvillig hyllest for dette.
Det er også interessant å se hvordan alle i sin eufori roper etter Gud. Ifølge One Stop Racing er Verstappen kristen, men jeg vet ikke om han er praktiserende. Men hans mor søkte hjelp fra høyere makter før fjorårets siste løp.
Her en kort film med noen høydepunkter fra fjorårets dramatiske sesong.
I år blir det store endringer. Helt nye biler skaper spenning. Det er helt uvisst hvilke team som best håndterer de tekniske utfordringene. Men kanskje gir årets første kvalifisering en pekepinn.
– Det er en av de største regelendringene i Formel 1-historien som er innført denne sesongen, sier Viaplays kommentator Atle Gulbrandsen om hvorfor resultatlisten er så annerledes fra 2021-sesongen, og refererer til endringer på bilene.
Blant annet skal alle bilene få nye både front- og bakvinger for enklere å kunne ta igjen bilene foran på banen. Det er ventet å føre til store omveltninger fra fjorårets resultatliste.
Ferraris Charles Leclerc, en av de seks førerne som nektet å følge Hamiltons oppfordring til å knele for Black Lives Matter, vant pole position (beste startspor) i lørdagens kvalifisering, foran regjerende verdensmester Max Verstappen (Red Bull). Deretter fulgte Carlos Sainz (Ferrari) og så Sergio Pérez (Red Bull).
Lewis Hamilton kjørte inn til femte beste tid i sin Mercedes. Hans nye lagkamerat George Russell var mer enn halvannet sekund bak i mål og starter kun som nummer ni søndag.
McLaren sliter, og har ennå ikke fått skikkelig fart i den populære australieren Daniel Riccardo, som endte opp som nr. 18 av 20 førere. Hans unge og talentfulle lagkamerat Lando Norris skuffet også med 13. posisjon.
Haas-teamet var en positiv overraskelse i kvalifiseringen med Kevin Magnussen på en syvendeplass og Mick Schumacher på en 12. plass.
Klokken 16.00 norsk tid braker det løs. Leclerc og Verstappen starter i første linje. Hamilton må først komme seg forbi Pérez, som er en utmerket lagspiller, og som trolig reddet seieren for Verstappen i fjor med sin eminente taktiske kjøring i flere løp.
Mitt tips er at Verstappen tar første stikk, men det blir en tøff kamp mot Leclerc. Og Hamilton, som riktignok er en patetisk figur, er en av de beste førerne noensinne, og kan aldri utelukkes.
Og nei, jeg er absolutt ikke nøytral og objektiv her …
Let’s roll!