Bilistene kan vente seg en kraftig økning i bompengene i Oslo-området. Allerede fra høsten kan bompengene øke med 30-40 prosent.
Satsene vil øke i to omganger, først i september, deretter i januar 2023. Det er uklart om økningen vil ramme både fossilbiler og elbiler. Det er heller ikke kjent om økningen vil fordeles ulikt i og utenfor rushtiden på samme måte som i dag.
Stadig flere kjører elbil, og dette har fått bominntektene til å stupe. Dette skader finansieringen av flere store samferdselsprosjekter.
Fornebubanen: Kostnadssprekk på 3 mrd kr intet problem for MDGs byråd
Mange reagerer på at politikerne i Oslo og Viken kommer med dette nå, i en situasjon hvor bilister er rammet av historisk høye bensinpriser, samtidig som at skyhøye strømpriser rammer alle.
NRK har snakket med Ahmed Saleh som fyller dieseltanken på Linderud i Oslo.
– Veldig dyrt, sier Saleh om dieselprisen.
– Når jeg sier at også bomtakstene skal opp, hva sier du da?
– Da må jeg slutte å kjøre, og ta bussen eller T-banen på jobb. Det blir for dyrt. Men det blir tungvint med levering i barnehagen, sier han.
Inger Frøydis Falck-Ytter synes dieselprisen er ille, og økte priser i bomringen er nesten enda verre.
– Der jeg bor går det dårlig med busser, så det er ikke noe alternativ, sier hun.
Men bilistene må bare stramme inn livreima. Selv om det fortsatt er detaljer som ikke er på plass, blir Oslopakke 3 trolig vedtatt. Det er allerede enighet om at bomtakstene skal økes, mest sannsynlig et sted mellom 30 og 40 prosent.
– Det viktigste er å få råd til de viktigste kollektivprosjektene for Oslo, sørge for at utslippene går ned og lage et rettferdig bompengesystem, sier Andreas Halse, Oslo Aps mann i forhandlingene.
– Så jobber vi med å finne ut hva det betyr i praksis.
Bilistene vet hva dette vil bety i praksis: «Vanlige folk» får mindre penger til disposisjon til familie og fritid. Dette kommer dessuten i tillegg til de økende prisene på strøm, bensin, mat og andre nødvendigheter.