Venstre er det mest aggressive partiet overfor Russland. I Politisk kvarter gikk tidligere miljøvernminister Ola Elvestuen inn for at russerne må kastes ut av norske havner. Fiskeriminister og havminister Bjørnar Skjæran advarte mot konsekvensene for det norsk-russiske fiskerisamarbeidet. Elvestuen mente det var underordnet.
Norge og Russland har samarbeidet om fiskeriet i nord siden 1975. Russiske båter kan levere i norske havner. Der går fisken inn på EU-markedet. Russerne tjener penger og det ville ikke Elvestuen ha noe av. At det også gir lokale arbeidsplasser i Nord-Norge forble ukommentert.
Bjørnar Skjæran advarer mot konsekvensene av å kaste ut russerne.
– Dette er et av de områdene som fortsatt skal opprettholdes, sammen med fiskeriforskningssamarbeidet. Gjensidig soneadgang for norske og russiske fartøy i hverandres økonomiske soner følger av våre forpliktelser etter rammeavtalen om fiskerisamarbeidet og den årlige fiskeriavtalen med Russland, sier Skjæran til Fiskeribladet.
Elvestuen var kun opptatt av å støtte Ukraina ved å ramme Russland. Oligarkenes båter skulle ut av norske havner. Men, sa Skjæran, det er ofte vanskelig å finne den juridiske eieren. Det er snakk om yachten Ragnar som ligger til havn i Narvik. Den ble raidet av norske myndigheter dagen før invasjonen, for å sjekke papirene.
Rødt er like pågående som Venstre. Marie Sneve Martinussen vil at en russiske båt ikke skal få losse aluminium i Oslo onsdag.
Hun reagerer på at det russisk-oligarkeide skipet Lazurite skal losse aluminium ved Oslo Havn onsdag. Også Venstres Ola Elvestuen reagerer.
– Nå må norske havner stenges for russiske skip og russiske eierinteresser. Ukraina må støttes i kampen for sitt demokrati. (NTB)
Russland er en av verdens storprodusenter av sjeldne metaller som nikkel. Det er ikke slik at Russland brenner inne med metallene hvis EU og USA stanser sine kjøp. Russland har inngått omfattende avtaler med Kina. Vi hører ingenting om at også India ikke er med på sanksjonslinjen. Russland har betydelige markeder utenom Vesten .
Det kan være det blir Vesten som blir stående tomhendt den dagen krigen er over.
Bindende avtaler
Skjæran sier det er langt mer komplisert å stenge havner enn luftrom.
– Det er heller ikke hjemmel i fiskeriregelverket til å forby landinger fra russiske fiskefartøy ut ifra utenrikspolitiske hensyn, tilføyer statsråden.
I forrige uke advarte en talsperson i Russlands største fiskeriselskap Norebo mot konsekvensene av å utestenge russiske fartøy fra norske havner. Dette kunne medføre at også Russland stengte sine havner for norske fartøy.
Forrige uke uttalte også en representant for de føderale fiskerimyndighetene ved Russlands ambassade i Norge at de ønsker å ivareta fiskerisamarbeidet med Norge, skriver Fiskeribladet. (NTB)
Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!