«Er du sikker på at dette ikke er fake news?» sier visedirektør i Murman Seafood, Andrej Roman, til Document torsdag morgen på telefonen fra Murmansk. «Jeg har overhodet ikke hørt ett ord om dette. Ikke fra norske myndigheter. Ikke fra noen andre.»
Roman har ansvar for juridiske spørsmål i trålrederiet som eier 1600-tonneren «Melkart 5». I henhold til data fra satellittsporing – avslørt i Document i går – fisket den svære fabrikktråleren nær den fiberoptiske kabelen natt til fredag 7. januar i år, omtrent samtidig som sambandet mellom Norge og Svalbard ble brutt. Store deler av trafikken til og fra øygruppen ble lammet, noe som også gjaldt den sensitive dataoverføringen fra de om lag 100 satellittantennene i Longyearbyen, Ny-Ålesund og Barentsburg.
Data fra 70 satellitter
Den såkalte Svalbardfiberen ble lagt i 2004 og består av to parallelle undersjøiske fiberoptiske kabler. De strekker seg om lag 1500 km fra Andøya og Harstad til Longyearbyen, og bærer telefon, internett og trafikken til og fra om lag 70 satellitter (tall fra 2019) som går i polar bane rundt Jorden.
De fleste av satellittene eies av internasjonale konsortier. Det vakte derfor betydelig oppsikt over hele verden da den ene kabelen brått «døde», og mange har pekt på den spente situasjonen mellom Vesten og Russland som en mulig forklaring. Document avslørte i går den hovedmistenkte: en fabrikktråler under russisk flagg.
Satellittsporing av fartøy
Det er det satellittbaserte sporingssystemet AIS som synes å ha levert indisier, som kan bidra til å løse mysteriet om hvordan kabelen til Svalbard ble brutt. Data fra AIS skal vise at det kun befant seg ett fartøy nær kabelen i det aktuelle området grytidlig om morgenen fredag 7. januar i år: fabrikktråleren «Melkart 5», som bærer russisk flagg og i navnet tilhører det russiske rederiet Murman Seafood Company Limited.
Plott med basis i AIS-data skal vise at «Melkart 5» trålet nordover vest for Svalbard og krysset de to nedgravde kablene på eggakanten på 3-500 meters dyp – omtrent der de kommer opp fra de store dypene og til sokkelen. De to Norsat-satellittene skal etter det opplyste passere området hvert 90. minutt, og utpå morgensiden den 7. januar 2022 skal AIS-signalene vise at tråleren har tørnet rundt med trålen langt akterut, og nå holdt kurs sørover.
Under politietterforskning
Space Norway, som eier og driver kablene og den store satellittstasjonen på Svalbard, har tidligere opplyst at kabelbruddet skjedde klokken 04.10 samme natt i en avstand på fra 130 til 230 km fra øya. Bruddet mørkla deler av telekommunikasjonene til og fra Svalbard, og en endelig reparasjon vil først finne sted senere i vår ved hjelp av et spesialutrustet kabelskip.
Trålerens overraskende manøver nær kablene kan være grunnen til at etterforskningslederen, politiadvokat Ronny Jørgensen i Troms politidistrikt, tidligere har brukt kryptiske ord om saken: «Menneskelige handlinger kan ha ført til kabelbruddet.»
«Fake news»
Men i Murmansk stiller visedirektør Andrej Roman seg helt uforstående til problemstillingen, og avviser til å begynne med at «Melkart 5» befant seg vest for Spitsbergen på det aktuelle tidspunkt i det hele tatt.
– Jeg kan ikke erindre at fartøyet oppholdt seg i området i begynnelsen av januar, og må eventuelt undersøke nærmere. Jeg kjenner overhodet ikke saken. Er du sikker på at det var «Melkart 5», eller kan det ha vært et annet fartøy?
– Data fra IS sier noe annet.
– Hvem er forresten du?
– Jeg er journalist.
– Vel, er du sikker på at dette ikke er fake news? Jeg har ikke hørt noe, og trodde ikke at «Melkart 5» var i området tidlig i januar. Dette kan være fake news.
– Ja, i disse tider kan man aldri vite.
– Ja, det kan være fake news.
Kjøp Alf R. Jacobsens sensasjonelle «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!