Overgangen til produksjon av elektriske og hydrogendrevne biler, som Italia har fastsatt til innen 2035, truer titusenvis av arbeidsplasser, advarer den italienske bilindustriens viktigste arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner i et brev til Italias regjering.
Onsdag skal regjeringen møte representanter for organisasjonene Federmeccanica, Fim, Fiom og Uilm, som har luftet en rekke bekymringer i forbindelse med den planlagte overgangen, fremfor alt en alvorlig risiko for avindustrialisering, opplyser nyhetsbyrået nyhetsbyrået AGI.
Bilindustrien og tilknyttede virksomheter sysselsetter 180.000 personer i mer enn 2000 foretak, som tilsammen står for 5,6 prosent av Italias bruttonasjonalprodukt (BNP) og årlige eksportinntekter på mer enn 30 milliarder euro. Mer enn 70.000 av disse jobbene kan forsvinne, advarer bransjen.
Italias økonomiminister Giancarlo Giorgetti, som skal møte bransjen onsdag, signaliserer da også perpleksitet ved tanken på overgang til elektriske biler:
«Vi må huske på hvem som kontrollerer råvarene, og det er klart at denne ikke befinner seg i Europa. Så la oss være oppmerksomme, for vi er i ferd med å overlate bilindustriens fremtid til noen som befinner seg utenfor Europa, og jeg sier ikke mer, for jeg tror alle har forstått hvem jeg snakker om.»
Andre observatører har påpekt mer direkte at Kina kontrollerer store deler av produksjonen av metaller som er nødvendige i produksjonen av batterier til elektriske biler, slik at elektriske biler gjør Vesten mer avhengig av Kina.
Statsråden mer enn antyder at «det grønne skiftet» ikke alltid kan ha forrang:
De ambisiøse «grønne» målene, sier han, må også forstås «med pragmatisme. Høyere miljøstandarder må gå hånd i hånd med den økonomiske bærekraften, slik at vi unngår uønskede konsekvenser og redusert konkurranseevne for det indre markedet i favør av andre land på europeiske lands bekostning.»
Også arbeidsminister Andrea Orlando er bekymret på bilindustriens vegne, og mener problemet må løses på EU-nivå, skriver Il Fatto Quotidiano.
«I de siste ukene har jeg fremmet et forslag på EU-nivå om at det opprettes et stort europeisk fond for å understøtte overgangen, for problemet er ikke bare italiensk, men gjelder alle landene som går over fra forbrenningsmotorer til elektriske motorer, og de enkelte statene risikerer å ikke klare det.»
Bilindustrien befinner seg i et farlig terreng, og må beskyttes særskilt på grunn av sin store nasjonale verdi, heter det i bransjens brev til regjeringen. EU på sin side har vedtatt at unionens CO2-utslipp skal reduseres med 55 prosent innen 2030.