Carlos Tavares. Foto: AP Photo/Michel Euler, File

Carlos Tavares leder et konsern som produserer rundt 8 millioner biler i året. Han mener satsningen på elbiler er drevet frem av politikere og ikke av industrien.

Carlos Tavares er toppsjef i Stellantis-konsernet, og har ansvar for produksjon av kjente bilmerker som blant annet Opel, Peugeot, Citroen, Chrysler og Fiat. Til sammen er det 15 merker i konsernets portefølje, og man produserer ca. 8 millioner biler i året.

Stellantis ble etablert etter en fusjon mellom Fiat Chrysler Automobiles og den franske PSA Group, og har i alt ca. 300.000 ansatte.

Motor forteller om saken, og beretter at ifølge Tavares er den store satsningen på elbiler nærmest et blindspor:

– Det finnes både raskere og billigere veier til lavere karbonutslipp enn den retningen EU-kommisjonen har pekt ut med overgangen til elektriske biler, sier Tavares.

Portugisiske Tavares er anerkjent som en av bilindustriens dyktigste ledere, og under hans første år som toppsjef har aksjeverdien i Stellantis steget rundt 60 prosent, skriver Motor.

Tavares presenterte i fjor en plan for å elektrifisere modellporteføljen til konsernets mange merker – med en økonomisk ramme på over 300 milliarder kroner. Flere av Stellantis-merkene går over til å produsere utelukkende helelektriske biler i løpet av få år.

Men dette er ingen utvikling Tavares har ønsket seg, han mener det er politikerne som har drevet det hele frem:

Motor beretter at i et intervju med avisene Les Echos, Handelsblatt, Corriere della Sera og El Mundo, er Tavares dypt kritisk til de strategiske valgene Europas politikere har gjort for bilindustrien.

Han mener EU-kommisjonens strategi for å fase ut den klassiske forbrenningsmotoren til fordel for elbiler er et politisk valg som har stor risiko, både miljømessig og sosialt.

– Det er åpenbart at elektrifisering er en teknologi som er valgt av politikerne, ikke av industrien. Gitt dagens energimiks i Europa må en elektrisk bil kjøre 70.000 km for å kompensere for karbonavtrykket til produksjon av batteriet, før den starter å hente opp en hybridbil – som det bare koster halvparten så mye å lage, sier Tavares i intervjuet.

Ifølge Tavares har verdens bilprodusenter nesten uforsvarlig kort tid på seg for å bygge om fabrikker og sikre nye leverandøravtaler – gitt et forbud mot biler med forbrenningsmotor fra 2035. Det kan være millioner av arbeidsplasser i spill, i en utvikling ingen kjenner utgangen på:

– Den brutale realiteten er at tempoet i denne endringen har en sosial risiko, sier Tavares – og sikter til hva omfattende nedbemanninger kan bringe med seg. Han har tidligere lovet at elbilskiftet ikke vil føre med seg nedleggelser av fabrikker i Europa, men han nyanserer den uttalelsen i intervjuet.

Han er også kritisk til det økonomiske fundamentet for omleggingen til produksjon av elbiler:

– Fremtiden vil vise hvem som klarer dette og hvem som feiler. Men dette er utfordringer som vil teste grensene for hva som er mulig i dagens bilindustri, sa Tavares på et arrangement i desember.

Når politikere vil inn og regulere hva hele bransjer skal produsere, vil mange hevde at det minner om den type planøkonomi som har kjennetegnet økonomisk havarerte sosialiststater.

Les også: 

Miljøvernere stanser litiumgruve, dermed hindrer de også produksjon av elbilbatterier

 

Kjøp Kents bok her!

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.