Pandemi og forsyningsproblemer førte til at bilsalget i EU var på sitt laveste på 31 år i 2021.
Registreringen av nye personbiler falt med 2,4 prosent til 9,7 millioner solgte biler, ifølge den europeiske bilprodusentforeningen ACEA.
Mangelen på databrikkene som brukes i en rekke systemer i både bensin- og dieseldrevne biler og elbiler, var hovedårsaken til fallet.
I 2020 falt salget med nesten 24 prosent på grunn av koronapandemien, og gjorde at det ble solgt 3,3 millioner færre biler enn i 2019.
I utgangspunktet trodde ikke bilprodusentene at brikkemangelen ville gi store utslag, men til slutt ble produksjonen redusert og flere fabrikker satt på tomgang.
– Brikkemangelen påvirket bilproduksjonen negativt gjennom hele året, men spesielt i andre halvdel av 2021, sier ACEA i en uttalelse.
Årsaken til mangelen er pandemien, som har gjort forholdene vanskelig for produsentene av brikkene, med nedstenginger og koronasyke ansatte.
I tillegg har det vært problemer med forsyningskjeden, og en økt global etterspørsel etter elektronikk. Prisen på mange råvarer har skutt i været det siste året.
– Begynnelsen av 2022 vil fortsatt preges av disse problemene, sier Alexandre Marian i konsulentselskapet AlixPartners til AFP.
Men han tror samtidig at ting vil bedre seg mot sommeren.
– Situasjonen bør se bedre ut ved midten av året, men det betyr ikke at ikke andre problemer kan dukke opp når det kommer til råvarer, forsyningskjedene og mangel på arbeidskraft, sier han.
Andre deler av verden opplevde derimot ikke den samme nedgangen som EU i 2022. I Asia vokste bilmarkedet med 4,4 prosent, og i USA var oppgangen på 3,7 prosent.
Les også: