Rapporter fra Storyboards årlige liste med hvilke nettaviser, journalister og artikler som er mest delt på sosiale medier, er nylig blitt kunngjort. Svært få medier er interessert, med mindre det er noe negativt å finne om alternative medier. Vi lurer ikke så veldig på hva Journalisten mener. Bildevalg og montasje sier alt:

«Fallende engasjement for Resett, Document og Rights på sosiale medier», er tittelen på artikkelen. Men det er en sannhet med modifikasjoner. Daglig leder Olav Hjertaker i Web64, som produserer tjenesten Storyboard, sier til Journalisten at de tre mediene har hatt en ganske lik trend. Men dét er feil. Documents «trend» har en helt annen årsak.

For 2021 sank altså Document flere hakk på Storyboard-listen. Det kom ikke overraskende på oss i redaksjonen. Denne listen er mer eller mindre en rangering fra Facebook (ingen alternative medier i Norge er særlig aktive på «Venstre-Twitter». Til de av leserne våre her som ikke synes vi burde være på Facebook i det hele tatt, så må vi informere om at det er gjennom Facebook at vi har greid å øke antall lesere til dagens nivå. Heller ikke vi er spesielt glad i Facebook, men har vært nødt til å benytte oss av det mediet hvor vi har vært i stand til å bygge opp Document.

6. april 2021 fikk vi beskjed fra Facebook om at vi ikke lenger ville bli vist i nyhetsfeeden til folk. Med god drahjelp fra Faktisk.no la Facebook inn en superbrems på nettsiden vår. Vi har hatt flere tidligere også, men ikke som nå. Denne er det siste kvelende trinnet før de sletter oss for godt.

Bremsen kom for fullt 8. april 2021:

 

Det er ikke mulig å se hvilken artikkel som var utslagsgivende for at vår side skulle bli hengende i en tynn tråd. Det gir ikke Facebook oss tilgang til. Det er ingenting som kan klikkes på, og det er ingen å kontakte.

Tidligere har de fjernet artikler som denne og sagt at den går imot «community standards»: En jihadist som reiste til Syria og som deretter ville «hjem» til Sverige. En ren nyhetssak for oss, men ikke for Facebook. Facebook mener jihadistene bør ønskes velkommen og at det er vi som gjør Facebook utrygt.

Det var bildet av jihadistene som felte Document. Men ikke VG:

Eller Dagbladet:

Dette var én av få saker som vi fikk omgjort hos Facebook. Det kunne like godt gått andre veien, som her, da vi siterte en polsk EU-parlamentariker:

Da vi startet med å bygge opp Documents leserbase i 2016, var Facebook til god hjelp for oss. Her kunne vi invitere nye lesere til å følge oss, og vi kunne betale for at våre saker ble fremmet i egendefinerte målgrupper. Document lå på delingstoppen. Klassekampen skrev at vi pustet Aftenposten i nakken. Men Klassekampen henger ikke med, vi hadde allerede passert Aftenposten i 2017:

 

I 2016 og 2017 nådde vi ut til mellom 100.000 og 200.000 personer hver dag. Mange klikket seg videre til vår nettside.

Så kom krenkelseskulturen for fullt. Og algoritmene til Facebook så spøkelser ved høylys dag. Artikler ble automatisk slettet på grunn av Facebook-algoritmene og anmeldelser til Facebook. I 2017 skrev vi:

Facebook begynner til uken ordningen med å fjerne posteringer som anmeldes som fake news. Dette åpner døren for politisk aktivisme mot innhold man ikke liker. Angela Merkel har mast på Mark Zuckerberg for at han skal gjøre noe med den frie flommen på Facebook, hvor nyheter kan spre seg utenom autoriserte kanaler.

Vår annonsekonto hos Facebook ble stengt uten forvarsel i 2019. Facebook stengte også vår danske side og den svenske siden fikk leve i under 24 timer. Den ble stengt fordi den «lignet på den danske». Enhver klage førte kun til personlig utestengning.

Vi ville ikke la Facebook føre til mer bry for oss enn høyst nødvendig. Målet var hele tiden å bygge vår egen nettside, ikke å bli gigastore på Facebook. Oppfordring til leserne om å gå direkte til vår nettside fremfor via Facebook førte frem. Og fra vår nettside kan leserne fremdeles dele oss videre på sosiale medier. Skjønt det ligger nok en brems der også.

Vår innsats ga resultater. I 2020 hadde vi ikke mindre enn 7 journalister på listen til Storyboard. Den ble toppet av Hege Storhaug.

Dette var et ekstremt bra resultat til tross for alle Facebooks blokader og hindringer.

For 2021 toppet vår tidligere kollega Julie Dahle listen, så HRS gjør det igjen svært godt. Men Document fikk inn tre journalister blant de ti mest delte. Dette til tross for at Facebook jobber iherdig for at vi ikke skal deles i det hele tatt. For å sitere en kollega: «Faktum er at vi ville ha gruset resten av bransjen i fravær av denne bremsen».

Jeg har tenkt litt på hvordan vi skal greie å nå ut til flere lesere når Facebook utestenger oss for godt.

Etter hver artikkel på vår nettside (før kommentarene) er det muligheter for deling. Mitt forslag er: Velg også Messenger og WhatsApp. Her er det ingen brems.

Storyboard-lister er hyggelige, men ikke særlig viktige for oss, det er spredningen av nettsiden Document.no som betyr noe. Vi har over 500.000 besøk hver måned, og da teller jeg kun besøk direkte inn på vår nettside. Vi har selvsagt mange flere besøk via søkemotorer og sosiale medier.

Direktebesøkene øker i antall hver måned. Og det er gode nyheter både for oss i redaksjonen og dere lesere. Takk til alle dere som støtter oss og som gjør det mulig å spre våre artikler og vårt budskap. Veksten er utrolig motiverende for oss!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.