Rosie Kay er en prisbelønnet koreograf, som opprettet sitt eget ensemble. Men nå legger hun inn årene, etter å ha blitt anklaget for transfobi for å ha sitert Virginia Woolfs for sine dansere.
What led to Kay, 45, abandoning her life’s work was an argument at a party she held for young dancers at her home. Telling them that her next ballet was based on Virginia Woolf’s Orlando, a male aristocrat who morphs into a woman, she added: “Woolf knows anyone can change sex in their imagination but that you can’t change sex in your actual body.”
Dette fikk de unge danserne til å reagere, og klage til styret. Kay mistet etterhvert tilgangen til sitt eget firmas bankkonto, sosiale medier og e-post. Selv om Kay benekter anklagen fikk hun ikke noe støtte, og trekker seg derfor fra en kulturbedrift hun selv skapte.
She quit her company because she believes a proposed tribunal, run by an external HR consultant, would not rule in her favour.
Kay har aldri vært redd for å ta opp kontroversielle temaer. Hennes ballett MK Ultra handlet om konspirasjonsteorier. Hun tilbrakte fem uker med et infanteriregiment før hun lagde den prisvinnende 5 Soldiers, som handlet om å takle krig.
Men å si at en forfatter som Woolf forsto at biologisk kjønn er en realitet var for kraftig kost i en verden befolket av snøfnugg.
Hennes advokat sa hun ikke kunne vinne, at hun ville bli dratt ned i søla og bli funnet skyldig i transfobi.
“But I was just talking about women’s material reality and I am not going to go quietly. I am determined to put my head above the parapet.”
Kay startet sitt dansekompani i 2004, etter å ha etablert seg som en ledende ballettdanser. I 2006 skadet hun kneet, og fikk beskjed av legene om at hun aldri kunne danse igjen. Hun var da 30 år gammel.
Dette var foranledningen til at hun kontaktet den britiske hæren.
She dreamt that her leg had been blown off on a desert battlefield. She began thinking how soldiers use their bodies and whether she could encapsulate it in dance.
She approached the British Army and two years later found herself on Dartmoor, the only woman among 300 soldiers, carrying a 70lb backpack and on manoeuvres for four days and nights.
Hun lærte å bruke skytevåpen, og levde med soldatene. Hun fikk til og med en utmerkelse for sitt mot under en øvelse.
Resultatet ble balletten 5 Soldiers. De strålende anmeldelsene var selvsagt hyggelig nok. Men det var soldatenes reaksjoner som varmet mest.
Kay’s company performed at bases from Aldershot to Fort George. Squaddies were initially reluctant to attend a ballet, but then watched rapt.
“They said I’d observed their fear, the machismo, what it’s like being trained to kill. All their private codes. Afterwards men who’d seen terrible things came up to me, saying, ‘This was like Afghanistan.’ A brigadier said, ‘This is a six-month tour in one hour.’ ”
Kay opplevde å bli voldtatt som 16-åring. Hun har opplevd hverdagen som soldat. Hun har mestret balletten, noe som krever en enorm disiplin og utallige timer med trening, smerte og vilje. Og hun kom tilbake til dansen selv om legene sa det var umulig.
Men så traff hun på transaktivismen. Da var det full stopp. Men Kay lover at hun ikke skal bøye seg for mobben. Og hun har nok den britiske hæren i ryggen.
Rosie Kay: I resigned from my own dance company after I was accused of transphobia