Overtok etter at omstridte Lan Berg måtte gå fra jobben: Byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG). Foto: Hanna Johre / NTB

Byråd Sirin Stav (MDG) varsler en kraftig økning i bompengene i Oslo. Dermed ligger det an til en opptrapping av Oslobyrådets aggressive krig mot de mange i hovedstaden som bruker bil i hverdagen.

NTB melder om saken, og forteller at MDG er opptatt av at «Oslo skal nå klimamålene sine». Nå mener byråd for miljø- og samferdsel i Oslo Sirin Hellvin Stav (MDG) at kommunen må gå sterkere til verks i så måte.

 – Vi må øke bompengene betydelig. Det kommer til å bli umulig å nå klimamålene uten, slår Stav fast overfor Aftenposten.

Oslo endret bompengesatsene sist så sent som i 2019, så det er ikke snakk om noen spesielt utdaterte priser. De fleste bileiere vet at bilholdet allerede koster så det svir.

De færreste i MDG eier eller kjører bil overhodet, og aner i liten grad hva dette handler om. Men det hindrer dem ikke i å skulle ta beslutninger i saken. Det er som å be nonner vedta regler for seksuell praksis.

Ifølge NTB har MDG i Oslo i det siste opplevd mange «nedslående nyheter» i sitt iherdige arbeid for å nå såkalte klimamål.

Man ramser opp EUs nei til å støtte CO₂-fangst på Klemetsrud, at Vegvesenet mener det vil være ulovlig å forby bensin og dieselbiler i deler av sentrum og at regjeringen ikke kom med ekstra penger til Ruter i statsbudsjettet.

For de fleste voksne og reflekterte mennesker fremstår dette som fornuftige beslutninger. Men for MDGs unge, sutrende garde gir det grobunn for en slags bitter hevn over bilistene.

Så Sirin Stav og MDG har en plan for å skvise befolkningen ytterligere, og gjøre hverdagen for titusener av Oslo-folk enda dyrere og vanskeligere.

Oslo har noe så spesielt som et byråd i krig med sin egen befolkning, med byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sittende tafatt på sidelinjen. Hvor mange av hans egne velgere tror han støtter opp om MDGs hat mot bilen?

Takket være nettopp et oppsiktsvekkende svakt, nærmest ynkelig Arbeiderparti, har det aggressive minipartiet MDG fått mulighet til å herje ukontrollert på denne måten, uten folkelig støtte og forankring.

Mange vil kalle det som foregår i Oslo en grunnleggende forakt for demokratiet. Ifølge seneste meningsmålinger er det ca. 95 prosent av byens velgere som IKKE stemmer for MDG og deres drastiske ideologi.

Likevel skal altså et slikt parti gis myndighet til vedta drastiske inngrep i folkets hverdag. Det er en hån mot folkestyrets ide.

Sirin Stav har åpenbart ikke noe ønske om å gjøre seg mindre omstridt og splittende i byen enn det hennes forgjenger Lan Berg var.

Stav prøver ikke engang å være byråd for hele byen, men er opptatt av å innynde seg i sin egen lille krets i politikkens  grønngrumsete bakevje.

Stav sier hun vil gjøre økte bompenger til en viktig sak i forhandlingene om Oslopakke 3 som starter til våren.

– Det er for billig å kjøre bil nå, rett og slett, sier Stav ifølge NTB. Hun understreker at økningen er i tråd med byrådets politikk. Arbeiderpartiet og SV er medskyldige.

MDG har i det siste hatt en markant synkende trend både i valget og i meningsmålingene, og det kan se ut som om det er i ferd med å gå helt til bunns.

Etter det begredelige valgresultatet (3,9 prosent) hadde partiet en slags selvransakelse der man forsøkte å finne ut hvorfor velgerne vender dem ryggen. Svaret kan partiledelsen enkelt finne i dette bompengeutspillet og liknende ideer.

Med sitt seneste påfunn gjør Stav et ærlig forsøk på å senke oppslutningen ytterligere. Velgere over hele landet håper nok hun  lykkes med det sistnevnte.

 

 

Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.