Den forrige samferdselsminister og KrF-leder Knut Arild Hareide har fått ny jobb. Nå skal han lede Sjøfartsdirektoratet. I sosiale medier reises det kritikk mot måten politikere får slike jobber på.
Knut Arild Hareide har i en rekke år vært sentral i KrF, både som partiformann, stortingsrepresentant og statsråd.
Etter at han i høst trakk seg ut av poltikken, har det vært uklart hvor veien går videre. Men nå er det kjent at han overtar roret i Sjøfartsdirektoratet. I en melding fra Sjøfartsdirektoratet omtales det blant annet slik:
– Sjøfartsdirektoratet skal bidra til å sikre Norges posisjon som en ledende sjøfartsnasjon. Med Knut Arild Hareide får Sjøfartsdirektoratet en svært godt kvalifisert leder med bred erfaring fra politikk og næringsliv. Som tidligere statsråd i flere departement kjenner han både forvaltningen og sektoren godt, og jeg ser frem til et godt samarbeid i årene fremover, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap).
Knut Arild Hareide ledet Kristelig Folkeparti fra 2011 til 2019, og har erfaring fra både kommunepolitikken og rikspolitikken. Hareide har vært stortingsrepresentant fra 2009 til 2021. Fra 2004 til 2005 var han miljøvernminister, og fra 2020–2021 var han samferdselsminister. Han er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole, og har bakgrunn som organisasjonsdirektør, prosjektleder og forretningsutvikler i Schibsted.
I et innlegg på sin Facebook-side forteller Knut Arild Hareide selv om den nye jobben:
Jeg kjenner på et stort ansvar og takknemlighet over at regjeringen i dag har gitt meg tillit til å lede Sjøfartsdirektoratet de neste 6 årene.
Dette er et direktorat med 360 ansatte som høster svært mange lovord for den jobben som gjøres for den maritime næringen. Ja, ord som verdensledende brukes om arbeidet Sjøfartsdirektoratet gjør, skriver han.
Han kommer så inn på «Norges rolle i verden», og ikke minst berører han klima og miljø:
Norge er en internasjonal stormakt innenfor sjøfarten. Historisk har vi gått foran for å utvikle den klima- og miljøvennlige sjøveien. Det må vi gjøre mer av i tiden som kommer!
Ifølge Hareide er Sjøfartsdirektoratet faktisk allerede «ledende innen det grønne skiftet», noe som muligens kommer som en overraskelse for en del av dem som per i dag arbeider der:
Da er et fremoverlent direktorat noe som bidrar til at vi er ledende i det grønne skiftet. Da er det også svært viktig at vi bruker mulighetene som digitaliseringen gir.
Jobben vil gi noen praktiske endringer i Hareides livssituasjon, i og med at den innebærer flytting til Haugesund:
Så betyr dette en endring for store og små i vår lille familie. Vi vil sette kursen vestover, og ser frem til det. Men det er også vemodig etter mange nydelige år i Oslo.
Det fine med overganger i livet er at det gir muligheter for å reflektere og være takknemlig for det som har vært og samtidig være forventningsfull og spent på det som ligger foran, avslutter Hareide på Facebook.
På Facebook har dette resultert i mange kommentarer, de fleste i form av gratulasjoner. Ikke minst roses hans forgjenger i stillingen, den avdøde tidligere Ap-politiker og olje- og energiminister Olav Akselsen.
Men noen er også kritiske til utnevnelsen av Hareide, og ser den som et eksempel på hvordan politiske kontakter i slike sammenhenger teller mer enn relevant kompetanse. «Kameraderi» er et ord som går igjen i de kritiske kommentarene:
I en av kommentarene sies det blant annet:
Ikke vet eg, men det er noe som skurrer i mine ører når alle avdankede politikere får den ene toppjobben etter den andre i dette landet.
Hvilken erfaring har Hareide fra sjøfart, og hvilke kriteria er satt ved ansettelse? Tror neppe han var den mest kvalifiserte. Det politiske systemet minner mye om kameraderi, skriver innsenderen (noe forkortet av Document).
Les også:
Hareide får kjeft for slapp håndtering av elsparkesyklene: – Skam og skandale
Julegavetips – bestill den nye, viktige utgivelsen fra Document Forlag:
Skaff antistoffer mot woke: Kjøp Roger Scrutons bok her!
Bestill også høstens store boknyhet:
Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!
Vi trenger ditt bidrag: