Norge ser ut til å være temmelig alene om den store begeistringen for elbiler. I vårt ellers nokså «klimaorienterte» naboland Sverige øker nå de negative holdningene til elbil. Folk vil ikke ha det.
Nybilsalget i Norge handler nå mye om elbiler. Blant de nye personbilene hadde nullutslippsbilene faktisk hele 77,5 prosent markedsandel i september, ifølge TV2 Broom.
Denne utviklingen er godt hjulpet av både norske avgiftssystemer og av massiv politisk misjonering for slike biler.
Dessuten har det som tidligere fantes av biljournalistikk i de store mediene, nå blitt til noe man kan kalle «elbiljournalistikk». Så å si alle tester og omtaler av biler handler om elbiler eller biler med andre drivstoffsystemer enn bensin og diesel.
Også biljournalister har dermed meldt overgang til den nokså spesielle yrkeskategorien «klimajournalister».
Men denne bølgen ser ut til å være et temmelig særnorsk fenomen.
I Europa er elbilsalget lite sammenlignet med norske forhold, kun 10–15% av det som selges av nye personbiler, er elbiler, ifølge Finansavisen. Det finnes ingen elbiler på listen over de ti mest solgte modellene i Europa. Det går i bensin og diesel, som det alltid har gjort.
Ser vi til vårt naboland Sverige, er det heller ikke der nevneverdig begeistring for elbiler. Faktisk er interessen for slike biler nå synkende. TV2 Broom har omtalt en undersøkelse om svenskers holdning til elbiler:
Skepsisen øker, rett og slett. Undersøkelsen gjort i sommer viser at andelen som er positive, har sunket med over ti prosent – til 60 prosent. De viktigste argumentene mot viste seg å være pris og manglende muligheter for å lade.
Dette er dårlig nytt for alle som ivrer for elbiler, både i Norge og Sverige:
Basert på undersøkelsen, kan det virke som om overgangen til utslippsfrie biler kan bli tyngre enn ventet. En voksende andel av befolkningen motsetter seg myndighetenes anbefalinger, skriver TV2 Broom.
Dette er nyheter som kan få betydning for utviklingen også i Norge. Sverige har lenge vært et «billand», og blant nordmenn er svensker tradisjonelt anerkjent for å «ha greie på bil».
Undersøkelsen har også avdekket at mange av dem som prater varmt om elbiler og vil at andre skal kjøpe det, nøler med å anskaffe det for egen del:
Det finnes dessuten et avvik mellom hva man svarer i undersøkelsen og hva man faktisk gjør når man skal bytte bil. Blant de 60 prosentene som sier at de vil kjøpe ladbart, er det bare 39 prosent som faktisk gjør det.
Ifølge TV2 Broom planlegger svenske myndigheter tiltak for å få opp elbil-andelen. De har allerede støtteordninger for elbiler, men ikke samme avgifts- og momsfritak som i Norge. Nå er det endringer på trappene:
Det vurderes akkurat nå å legge et tak på skattebonusen for å velge ladbar bil i Sverige, slik at dette kun gjelder biler som koster under 700.000 kroner. Målet er at dette skal presse ned prisene og hindre at ladbare biler kun blir for de rikeste.
Svenskene får tilbake 70.000 kroner når de kjøper en elbil. Ladbare biler får maksimalt 45.000 kroner i bonus, avhengig av hvor «rene» bilene er.
Samtidig får fossilbilene en årlig avgift de tre første årene, avhengig av hvor mye CO2 bilen slipper ut.
Men foreløpig er det ikke noe umiddelbart «grønt skifte» i sikte i verken svensk, europeisk eller globalt bilmarked. Den storstilte overgangen til elbiler er noe som i hovedsak foregår i det mikroskopisk lille bilmarkedet Norge.
Hele den norske bilparken tilsvarer antallet biler i en storby hvor som helst i verden.
Les også:
En bok som gjør inntrykk, bestill den i dag:
Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!
Les også denne, mer aktuell enn noensinne:
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!