Etter kritikk fra en rekke franske politikere har Europarådet trukket seg fra en kampanje for hijab som har vært gjennomført i samarbeid med et forum for muslimske ungdomsorganisasjoner i Europa.
Kampanjen ble fremmet med en rekke plakater der hijaben fremstilles som et frihetssymbol og bruken av den som et selvstendig valg, og var et ledd i et initiativ fra Europarådet for bekjempelse av diskriminering av muslimer, melder BBC.
Flere høytstående politikere i Frankrike, også en statsråd, reagerer sterkt på kampanjen, og fremholder at hijab ikke er noe frihetssymbol.
France’s youth minister, Sarah El Haïry, said she was shocked by one poster, which showed a split image of one women wearing a hijab, and one not.
In an interview on French TV, the minister suggested the poster had encouraged women to wear headscarves. She said this message jarred with the secular values of France, which had expressed its disapproval of the campaign.
Onsdag kunngjorde Europarådet at kampanjen er lagt på is for å kunne «reflektere over en bedre presentasjon av dette prosjektet».
The campaign was the product of two online workshops held in September and organised in collaboration with Femyso, a forum of Muslim youth organisations across Europe.
The wording of the campaign «reflected individual statements from people who took part in one of the project’s workshops», the Council of Europe spokesman said.
En talskvinne for Europarådet sier at disse budskapene ikke representerer organisasjonens synspunkter, opplyser BBC.
De politiske reaksjonene på hijabkampanjen i Frankrike kommer fra et bredt politisk spekter, som også omfatter deler av venstresiden.
Hijab og andre muslimske slør for kvinner har i mer enn tredve år vært en varm politisk potet i Frankrike, der slike plagg også offisielt blir ansett som et vesentlig integrasjonshinder. I 1994 ble bruk av påtrengende religiøse symboler, herunder også slør, forbudt i franske skoler.
Kjøp «Den ulykkelige identiteten» av Alain Finkielkraut fra Document Forlag her.